Fortolling

Tror ikke fru Skjervagen er ukjent med at Postens svar deles på forumet her. Har snakket med henne selv «1000» ganger,og flere i Posten er oppgitt over Toll-Øst. Tollvesenet er klinkende klar i disse sakene med GP. Er det innenfor regelverket er trykket fritatt. Det vil dere oppleve nå dere for medhold i klagen til tolletaten,eller møter opp på det lokale toll-kontor med spørsmålet.
En jeg snakket med på Toll-Vest begynte å le når jeg gikk igjennom farsen «Tiger-trykket»historien med han for noen måneder siden.

Så spørsmålet er,nøyaktig hvem er det Posten får disse meldingene fra,altså person eller team i Tolletaten.

På en eller annen måte skulle vi fått temaet belyst «offentlig» først da tror jeg sjangsen for å få kontakt med rette mennesker i tollvesenet er tilstedet.
«Tv2-hjelper deg» hadde jo vært gøyt.
Noen frivillige😜

1 Like

Det er vell posten selv som utfører forenklet fortolling(?)

Aud Ingrid er en av de “gode” på posten! Alltid hjelp å få der! Hadde bare alle lært av henne :slight_smile:

Jeg vil anta at disse meldingene kommer fra en person som har vært uheldig på slipp :see_no_evil:

1 Like

Tror du misforsto meg,hvem er det i Tolletaten som instruerer Posten,som ja utfører forenklet fortolling selv, men denne feil informasjonen.

Fekk mail idag selv:

Det har jeg desverre ikke. Men her for noen dager siden fikk vi bekjed fra tollvesenet at disse sendingene har det vært litt frem og tilbake med og at de nå skal fortolles som bilde/print og ikke kunst så de skal ikke gå som tollfritt.
Ønsker du noe mer informajon om dette kan du kontakte tollvesenet på toll.no om dette, for vi må følge det de sier.

Mitt svar:
Takk for beskjed.

Har du myndighet til å fortelle hvem som sendte denne beskjeden?

Eg ønsker gjerne å komme i kontakt med vedkommende.

Har snakket med flere fra tollvesenet og de mener reglene er klare og at så lenge forsendelsen er merket korrekt, skal den såklart behandles på vegne av informasjon tilgjengelig og ikke avsender.

Posten:

Har ikke navnt på hvem som har sagt eller fått informasjonen om dette, vi fikk bare en felles beskjed på det.

1 Like

Du er MVP når det kommer til dialog om fortolling, @Shagga_Son_of_Dolf

2 Likes

Hahah, ja - har mine tråder her inne…

Takler dårlig inneffektive byråkratisk systemer som koster oss alle tid, penger og frustrasjon. Så prøver/håper å få klarhet i det hele for oss alle :wink:
En dag i fremtiden @makristensen , en dag!

12 Likes

Da fikk jeg svar fra posten, så spørsmålet er what to do?
Hei.

Takk for din henvendelse den 24.04.2018.

Vi har fått retningslinjer fra Tolletaten om at pakkene fra Grafittiprint skal fortolles etter 20% regelen angående kunst. Denne pakken er da korrekt fortollet.

Du kan enten velge å hente og betale for så å søke Tolletaten om refusjon, eller la pakken gå i retur til avsender.

Med vennlig hilsen

Heidi H.
Kunderådgiver
Posten og Bring Kundeservice
Tlf. 22 03 00 00
www.posten.no

Jeg har fått nøyaktig samme svar fra samme kundebehandler i dag :frowning:
Jeg fikk i utgangspunktet først beskjed om å betale 1200 da jeg skulle hente pakken.

jeg fikk 515. da med 2 Nuno-bilder også.

Neineinei, der er Heidi H også konvertert til den “mørke siden” hos posten. Hun har alltid fikset fortollinger korrekt tidligere. Æsj…

Da må vi nok ruste opp. Tenker å ta kontakt med tolletaten, og etterspør nøyaktig hvordan pakken skal merkes (tube, faktura, osv), og spessielt punktet om at Graffitiprints er direkte mellommann for de artister han representerer/selger gjennom sitt galleri.

Om posten kjører 25% mva av 20% av kosten på pakken, så har de iallefall forstått at det er per definisjon kunst som selges fra Graffitiprints, så da gjenstår bare å marke tuben med tilfredsstillende informasjon om at Graffitiprints faktisk er offisiell mellommann for kunstnerene som selges via deres nettgalleri.

One step closer?! :slight_smile:

Hva med å gå til media + sende mail til Finansdepartementet, Siv Jensen var jo ganske tydelig i sin sak i media? Hadde vel ikke likt å se at regelverket ikke blir tolket slik det skal?

1 Like

Mange av kunstnerne som er representert på hjemmesiden til Graffitiprints selges “eksklusivt” i en haug av andre gallerier. Er det de som nå selger Dolk Crown i sølv som er Dolks mellommann eller er det Graffitiprints som tar seg av Dolk sin business for tiden?

Er du ute etter et verk av Pejac kan du kontakte kunstneren selv, eller hans (ene) mellommann. Ryddig.

Mitt poeng er at graffitiprints fremstår ikke for meg som en mellommann slik jeg opplever at mange andre gallerier både nært og fjernt opptrer for sine kunstnere.

Mitt spørsmål er mao: hva definerer en “offisiell mellommann”? Jeg har ikke snøring.

Jeg skulle tro at en offisiell mellommann er en som selger på vegne av kunstneren, altså ikke via en samler, annet galleri eller liknende. Om det da må fremskaffes beviser for at disse verkene er sendt direkte fra kunstner til nevnte mellommann for å få det godkjent momsfritt blir det særdeles tungvint, men det kan nok også ordnes ganske greit.

1 Like

Veldig godt poeng, som klart innehar rom for tolkning. Personlig tolker eg det som at “førstehåndssalg” fra kunstneren/mellommann er den avgjørende faktoren for om det skal illegges mva eller ei.

Kjøper man trykket fra GP når de er trykkeri og førstegangselger av dette trykket, tolker eg det som den offisielle mellommannen i dette tilfelle.
Blir en gråsone med velvåpninger og salg av AP/PP på senere tidspunkt, men som nevnt, her får tolletaten gi oss en klar definisjon og “mal” på hvilken dokumentasjon de ønsker på forsendelsene.

1 Like

2 Likes

Begynner å bli komplisert og det er vrient å bli klok på dette.

Jeg mottok i dag en melding på Digipost om at jeg nå hadde fått pakke. Bildet jeg har kjøpt er Lovers in Orange av Robert Proch og på lappen skal de ha 158,- for fortolling og 346,- for utlagt MVA (altså 504,- tilsammen). Jeg betalte vel rett i overkant 1500 for bildet.

Bildet er selvsagt signert av en høyst levende kunstner, opplaget er på 50 (de har noen igjen dersom noen er ute etter en billig Proch). Dette skulle vel gått som et unntak, eller har jeg misforstått noe fundamentalt i det siste? Innspill mottas med takk.

Signert nummerert og under 300 er det definert som kunst, da skal det betales 25% moms av 20% av verdien. Er det kjøpt direkte fra kunstner eller fra mellommann gjelder det momsfritak.

1 Like

Nettopp. Så hvis verdien er 1500, så blir 20% 300 og så skal jeg betale 25% av den verdien igjen (altså 75,-).

Men, jeg har jo ikke fått sett forsendelsen og aner ikke hvor tydelig de har merket den. Bør jeg vente med å hente ut bildet og klage med en gang, eller bør jeg hente det ut og be om refusjon. Hvilke erfaringer har folk gjort seg?

1 Like