Fortolling

Måtte betale ut pakken denne gangen ja, første gang for min del, så erfaringen min ovenfor tolletaten blir nå min første.

Etter du har betalt den i posten, så kan du høre med posten om å sende deg inførselsdeklarasjonen og så kan du fikse saken selv via toll.no :wink: Eller prøve på metoden til @Onkeljohn over, han har vist erfaring med dette fra før :slight_smile:

Kom dette idag fra posten : Sak er under behandling. Det er kommet info i dag om at sendinger med kunst bestilt fra nettbutikker som selger dette, ikke skal fortolles som kunst med fritak for avgifter.

Spennende. Kunst kjøpt på Internett er ikke kunst fordi?

1 Like

Det blir det tolletaten som må svare på . Blir spennede .

Hadde i dag en fin samtale med posten. Først og fremst hadde de lagt ett gebyr på rundt 500 kr for min main edt. av connection. Så har det siden forrige tirsdag stått at pakken er videresendt fra Oslo(pleier å ta en eller to dager normalt). Deretter viser det seg at de under tollbehandlingen har klart å endre leveringsadressen til min tidligere adresse som er i en annen by. Da jeg da konfronter de med at dette er min gamle adresse og ikke hvor pakken ble bestilt til, sier de da at de skal få videresendt den til min rette mot ett gebyr på 100 kr… Da holdt det på å rable for meg…

2 Likes

:joy::joy::joy:
Steike for en gjeng!

Tollvesenet har tydeligvis lyst på mer å gjøre. Kanskje noen der er redd for oppsigelser?

3 Likes

Jeg snakket med posten selv, og dette stemmer.

Jeg spurte om fremgangsmåten og grunnlag og fikk følgende svar:

  • man må hente ut bildene og klage til tolletaten.
  • bilder fra Grafitti Prints regner som vanlige bilder/trykk og ikke kunst lenger.

Hvordan løser vi dette? Er det noen som faktisk har fått positivt svar?

Få innførseldeklarasjon fra posten. Send inn til tolletaten . Tror @Shagga_Son_of_Dolf har gjorde dette.

Jeg fikk og samme svar fra posten, og da jeg spurte om grunnlaget deres for å anse trykkene for å være bilder, og ikke kunst, lot de være å svare. Vedkommende på kundeservice presterte å avslutte chatten jeg hadde gående med dem.

Ringte derfor Tolletaten, og ble møtt av en hyggelig dame. Hun hadde ikke hørt at de hadde gitt noen spesifikk beskjed til Posten om at disse ikke skal anses for å være kunst, og var enig i at trykket var å anse som kunst ut fra ordlyden i merverdiavgiftsforskriften. Hun rådet meg i å sende inn den dokumentasjonen jeg satt på knyttet til trykket, så skulle de behandle saken.

1 Like

image

Er det de 177 tolletaten jeg skal søke refusjon om? Og evt 272 fra Posten?

Be Posten om hvor de har hjemmel for en slik tolkning. Jeg kan ikke se at de har hjemmel for å diskriminere en nettbutikk på bekostning av en fysisk butikk. Objektet for lovgivingen her er kunstverket - ikke salgsstedet.

1 Like

Det stemmer!

Tolletaten har ikke noe med fortollingsgebyret til posten å gjøre. Om jeg får svar på behandlingen av saken at den er fritatt moms. Kommer jeg til å sende saken videre til posten. Håpløst om en skal legge ut et gebyr for noe som er fritatt både toll og mva.

1 Like

Posten spekulerer garantert i at folk ikke gidder å søke refusjon for et par hundrelapper.

Jeg gadd ikke/glemte det bort sist jeg fikk mva + gebyr på ca 350kr. Hadde det vært en tusing eller mer derimot…

Har selv hatt en runde med posten nylig, i sammenheng fortolling av The Connection.

Jeg har videresendt bekreftelse fra Tollkontoret i Stavanger til Posten, som ved to ulike anledninger tidligere har bekreftet for meg at Graffiti Prints opptrer som mellommann og at kunstverk bekreftes tollfritt.

Resultat:
“Fortollingen er korrigert og sendingen kan hentes uten oppkreving.”

Vi har tatt opp dette flere ganger, men får beskjed ( fra toller lokalt) at det skal foreligge skriftlig erklæring fra avsender på at denne er kunstneres mellommann.

Her tror jeg at det er en misforståelse ute å går. Vi har derfor,på ny tatt dette opp, nå sentralt med Toll Øst, som er de vi må forholde oss til.

Jeg beklager hendelsen.

Aud Ingrid Skjervagen
Saksbehandler"

Som oppfølging til Toll Øst sitt krav om skriftlig erklæring på at avsender er kunstnerens mellommann, har jeg videresendt bilder av GraffitiPrints sine “Direct Artist Representative” infoklistremerker på tuben som informerer om nettopp dette. Mitt oppfølgingsspørsmål om hvorfor erklæringen på tuben fra GraffitiPrints om print type og artist representative ikke er tilfredsstillende, har ikke blitt besvart enda.

3 Likes

Om mulig, kunne du sendt dette på mail eller pm til meg? Dette er jo avgjørende for mange.

Bra innlegg; men foreslår du redigerer det og sletter navnet til hun du snakket med. Ganske sikker på at hun ikke vil ha navnet sitt referert her. Ellers er denne saken helt klar og alle som har kjøpt Connection (foruten om dem som har kjøpt HF da…) skal ikke betale importavgift.

Ikke uenig, men ser ikke ut som jeg har adgang til å redigere innlegget.