Guttestreker-tråd

Ja, bluebird er utsolgt. Var masse som ble solgt mens jeg var der også.

Var morsomt å se så mange unge også på utstillingen, det syns jeg er veldig bra. Var jo så mange i alle aldersgrupper.

Var der selv på søndag i kjempe flott vær, var kaos på parkering da også, godt oppmøte å morsomt å høre hva alle syntes om dem forskjellige bildene å hva dem trodde alt betydde. Også var det så klart interresant å høre Christoffer snakke om dem forskjellige bildene, lever seg virkelig inn i det.

1 Like

Når det er blitt såpass kostbart, hvorfor ikke bare heller kjøpe et ekte Pushwagnertrykk?

3 Likes

Jeg vil ikke snakke ned Guttestreker, det er tydelig at det er mange her inne som liker det godt. Men, det er et poeng du kommer med @Witchdoctor, nettopp det at verkene er veldig kostbare.
Samme diskusjonen har jo vært rundt f.eks. Pushwagner tidligere, og det er trukket paralleller til internasjonalt anerkjente kunstnere med lavere priser.
Er det noen som har noen tanker om hvorfor det blir sånn med noen norske kunstnere?

4 Likes

Skal du kjøpe ett ekte Pushwagner bilde på str 100x70 ca ligger vel ikke det på 20.000 +/-?. Jeg kan veldig lite om Pushwagner dessverre så korriger meg gjerne, men ønsker meg Pushwagner i samlingen min en dag så det også er sagt.

Kan egentlig push og guttestreker sammenlignes på den måten egentlig? Er jo helt forskjellige bilder etter min mening. I mange av bildene som er nevnt tidligere i tråden må du stå å se å studere bilde i lang tid for å få med deg det meste som skjer i bilde.

Og hvor lett er det egentlig å kjøpe ekte push til en pris som kan rettferdiggjøres? Ser jo stadig aktivitet i falske push på Finn tråden. Jeg selv hadde ikke turt å kjøpe via Finn noe mere + ble anbefalt å handle av gallerier her på kunstveggen.

Også kommer vi til det absolutt viktigste etter min mening! Her skal bilde henge på veggen hjemme og er noe man skal nyte hver eneste dag hjemme. Samboer min kan ikke fordra Pushwagner å syns heller guttestreker sine bilder er mye finere, dermed har det blitt til at vi kjøpte det istedenfor.

Skal man tenke verdi/verdiøkning så er jeg vel ikke alene om å tenke på at toget for Pushwagner er gått for dem som vil kjøpe det som en investering? Selv om man absolutt ikke kan spå fremtiden og priser, det får ingen gjort. Men jeg syns kanskje Pushwagner er litt dyrt. Men vet noen om ett bilde til en pris på ca 20/25.000 som er ekte som jeg kan like i grei str så kontakt meg gjerne :grin:

1 Like

Sammenlikningen Pushwagner / Guttestreker har vel blitt gjort av mediene i stor grad da mange av motivene er detalj- og fargerike. Begge er også solgt i store opplag til høye priser av Fineart.

2 Likes

Ja, må vel legge meg flat der å si meg enig i det hehe. Men hva tenker du om resten?

1 Like

Pushwagner har problemer med falske trykk, ja. Jeg opplever også at mange av de trykkene som ligger til salgs på finn.no er priset veldig høyt og som regel bare blir liggende usolgt eller trukket fra markedet. Det kommer kanskje av at selgerne ikke må selge, og heller prøver lykken. Det er fort gjort å glemme at de aller fleste som har kjøpt signerte trykk fra Pushwagner (se vekk fra de spesielt dyre motivene som night life, selvportrett osv) har betalt rundt 20.000 for trykkene, ikke 50-100.000 som de ligger til på finn.no.

Basert på dette tenker jeg at finn.no er en dårlig plass å kjøpe Pushwagner, og ville heller sett til auksjonshus og gallerier, men du bør vite hva du handler. Som man sier i andre markeder, kjøp selgeren.

Når det kommer til å kjøpe for investeringens del, er jeg skeptisk til både Pushwagner og Guttestreker, men skal man sette de mot hverandre vet jeg hvem jeg ville kjøpt.

1 Like

Har et par Push, kule bilder. Men tror de har nådd sin topp. Det er så dårlig styring av stiftelsen, og antall falske bilder er helt ute av kontroll.

Guttestreker derimot er det ikke utbredt med falske trykk. Der de har 80 i opplag har push 250.

Personlig så er jeg veldig glad i begge to, svært flotte bilder. 20-25k for et Push hadde vært «sykt» billig for et av trykkene etter 2005-.

Ser at disse blir solgt til 40-50k, noe du får 3-4 Guttestreker bilder for. «Med en rask finger på avtrekkeren».

Manhattan og flere av de virkelig store flyr langt over 100k for et Push. Den har vel 350 i opplag?

Uansett, jeg samler på begge. Men tror ryktet og ettermæle, pluss dårlig eierskapsstyring av Push stiftelsen vil kunne gi en knekk på lang sikt.

2 Likes

Push var en stor kunstner og vil forbli det innen norsk kunsthistorie. Forstår ikke helt hvilket “ryktet og ettermæle” du sikter til? Guttestreker er aktuelle kunstnere som “trender” litt pdd innen det norske kunstmarkedet, men som ren investering ville jeg aldri kjøpt det. Allerede for høyt tilbud/prising ift etterspørsel. Bare på siden til Gategalleriet er det vel over 20 ulike versjoner/trykk som ikke har solgt ut, og en annen haug på Fineart.

Ville også passet på om jeg skulle kjøpe Keith Haring eller Andy Warhol, tenker ikke at man ikke skal gjøre det, tvert imot har jo det vært utrolige investeringer. Men nok lurt være påpasselig ja og ta sine forhåndsregler. De er legender uavhengig av at andre har forfalsket trykk. Sikkert enda flere fake Rolex klokker…

9 Likes

Helt klart, han er skrevet inn i historien. Det jeg mente var at ettersom det ikke finnes noen måte å sjekke at et Push faktisk er ekte - gjennom verifisering.

Vil dette kunne skape en selgerflukt. Jeg ringte til stiftelsen for å spørre om de faktisk ville ta i mot et falsk bilde, det var de helt uinteressert i. Ikke kunne de hjelpe med noe heller.

Men jeg er personlig av den oppfatning at både Push og Guttestreker vil holde seg i pris.

Det finnes mange kunstnere som har vært svært store, men som nå har stagnert i pris.

Men alt i alt i denne hobbyen så blir det som å høre på den ene eller den andre aksjemegleren, det kan ta av eller krasje i morgen. Nobody knows.

PS: kjøper som de fleste andre her kun av egen interesse, ikke investering:)

1 Like

Helt utrolig - de klarer det til og med på «Pantelånerne i Las Vegas» :joy: Fineart burde jo absolutt kunne bistå. Stiftelsen ofc. Har de lagt ned Pushwagner galleriet på Aker brygge?

2 Likes

Haha, ja nei galleriet nekter å se på det. Sjefen i stiftelsen nekter…… Blomqvist sier de kan gjøre det.

Men når jeg snakket med Stefan (Sjefen i stiftelsen). Så sa han at Fine Art og Blomqvist har solgt falske trykk som de har sjekket ekthet på, og funnet ekte.

Men har du et ekte og slenger det ved siden av et annet ekte setter man to og to sammen;)

Noen som har oversikt over priser for originaler?

Har en original “Roy utforsker” jeg vurderer å selge!

4 Likes

Nei, men vet at de solgte nå nylig apocalyptic 4 for 30k eller var det 32? Husker ikke.

Lå rundt der. Men kommer så klart helt an på hva noen vil gi.

1 Like

Guttestreker opererer jo ikke på samme nivå som push? Det jeg betalte for et stort trykk på 15 eksemplarer hadde vel kostet minst 3x mer om det hadde vært en push…

Tidligere i denne tråden tok jeg opp spm om pris. Det var før jeg forstod størrelsen av trykket (bluebird). Når jeg så verkene fysisk fikk jeg en litt annen mening. :slight_smile:

2 Likes

Godt spørsmål Ulrik! Ingen som har noen ideer?

1 Like

Til dels tenker jeg at vi bidrar til å presse priser oppover. Kunstveggen har oppfostret et miljø som gjennom denne kanalen gjør kunst «lettere» tilgjengelig fra stuen. Jeg hadde aldri vært der jeg er i dag hadde det ikke vært for kunstveggen. Tror ikke jeg er den eneste, og større etterspørsel = høyere pris.

Jeg kan ta veldig feil, men det er nå min teori… :slight_smile:

2 Likes

synes ikke prisene er særlig høye? De har en lav produksjon.

Bluebird for eksempel har de jobbet på i minst 5 måneder og opplaget er lavt på 75. Til sammenligning hadde Push opplag på 250 og på slutten opplag på hele 350.

Med Guttestreker har du en kunstduo som er opptatt av å ikke flomme over markedet, men komme med en stor utstilling på vår og en stor utstilling hver høst.

Videre er de så detaljfokuserte og kustverkene deres har så mye detaljer at høy produksjon faktisk er helt umulig, når det tar 4-5 måneder å ferdigstille de største kunstverkene de lager (100x70 str).

3 Likes

Helt uenig. De har en skyhøy produksjon. Mulig de bruker 5mnd på bluebird, men de lager en hel haug med verk ved siden av. En lav produksjon ville vært 1-2 trykk i året i lavt opplag og resten originaler feks.

16 Likes

Helt enig. Høy produksjon og veldig mye som ligger usolgt i flere gallerier

2 Likes