Kjøp av Pushwagner

Jeg har tilgang på å kjøpe bildene pink cab(35 000kr), we are secure(55 000kr), kings cross(35 000kr) og selvportrett(100 000kr). Er dette gode investering hvis man på sikt vil selge? Eventuelt hvilke bilder er best priset? Setter pris på all hjelp!

Hvordan er tilstanden, og hva slags provenans foreligger? Det har alt å si for prisen.

1 Like

Pris skal jeg ikke uttale meg om, men her ville jeg vært meget skeptisk!

Det røde selvportrettet til Pushwagner synes jeg ser falskt ut. Årsaken:

Kanten på det ekte trykket er “rett” og ikke kludrete som på ditt bilde

Rammen er heller ikke den typen som galleriet til Pushwagner bruker, signaturen kjenner jeg heller ikke igjen…

Rosa Cabriolet har det vært mange falske av på finn i det siste, hvis det er EA ville jeg holdt meg unna. Alle de falske har vært EA.

We are secure ser også ut til å være EA. Signaturen kjenner jeg heller ikke igjen…

Anbefaler deg å lese denne tråden: Falske Pushwagner på Finn.no

For å unngå å bli lurt:

  • Provenance: Har de originalkvittering/e-post fra galleri Pushwagner?
  • Stemmer størrelsen på selve trykket og rammene med størrelsene oppgitt på Pushwagner.no?
  • Ta trykkene ut av rammen og sjekk papirkvaliteten, det skal være tykt og ikke tynt kopipapir

Er det et galleri som selger gitt alle bildene i bakgrunnen?

Her ville jeg sendt en e-post til galleri Pushwagner og forhørt meg: Pushwagner | Kontakt

15 Likes

Takk for utfyllende svar! Jeg vil sjekke opp alt dette☺️ Bildene er på et lite galleri i Arendal. Vi har fått lovt til å ta med oss bildene hjem før eventuelt kjøp, så da skal vi få sjekket alle dimensjoner og kvalitet på papiret. Mailen som står oppgitt på pushwagner.no ser ikke ut til å være i bruk lenger, får feilmelding. Pink cab er også E.A så det er kanskje litt risky. Tror du kjøp er relativt sikkert hvis provenance foreligger, dimensjonene stemmer og kvaliteten på papiret er av den tykke sorten?

Takk for tilbakemelding! Jeg vil sjekke opp dette med galleri eier i morgen☺️ Ville vært veldig leit å ende opp med kopi.

Det er svært mye “ny” Pushwagner som IKKE blir solgt på Finn. Jeg ville ikke kjøpt “ny” Push for å investere. De er i utgangspunktet overpriset, etter min mening, og de fleste må regne med tap når de skal selge. En slik utvikling er ikke helt uvanlig:
21.2.2021: 85.000
3.3.2021: 80.000
6.3.2021: 75.000
8.3.2021: 72.500
10.3.2021: 70.000
12.3.2021: 69.500
24.3.2021: 68.500
28.3.2021: 67.500
29.3.2021: 65.000
31.3.2021: 60.000
2.4.2021: 58.000
3.4.2021: 57.000
4.4.2021: 55.000
11.4.2021: 51.000

1 Like

Selvportrett er garantert falskt, kantene er ikke som de skal være… da tilsier det også at alt annet der er falskt. Ville aldri i min villeste fantasi turt kjøpt noe her

6 Likes

Jeg har et par trykk som har EA x, disse vet jeg er ekte, men jeg har aldri sett et ekte trykk hvor det bare står EA uten «nummerering» i form av bokstav.

1 Like

Aah det er jo litt bekymringsverdig🤔

Tusen takk for tipset! Dette gjør det mye lettere for meg som er ny på feltet til å unngå dumme kjøp😊

3 Likes

Takk for oppklaringen! Jeg kommer utvilsom til å la kjøp utebli da jeg ser at mange av dere har stor skepsis til bildene. Som ny på feltet er jeg virkelig glad jeg la inn en post på kunstveggen.no

5 Likes

Hvilket galleri selger disse?

1 Like

Så det du sier er at alle Pushwagner-bilder som kun er EA, er falske? Det er jo i så fall en enorm gamechanger. Det kryr jo av EA-bilder der ute.

Gjelder ikke alle, de begynte vel med EAx etter 2005-2010 en gang mener jeg :blush: Dvs. det gjelder «nyere» trykk…

1 Like

Ikke umulig at Fineart eller Pushwagner.no ville satt pris på en telefon om det er et galleri som pusher falske pushwagnere.
Jeg vil også tro at enhver gallerist bør klare å se ekteheten - så om de bevist forsøker å flytte forfalskninger ville jeg holdt meg unna alt de har noe med å gjøre - uten unntak.

Edit: paspertout på selvportrett ser jo ut som bølgepapp😂 så enten har bildet vært utsatt for masse fukt, eller så er det rammet inn i fylla.

3 Likes

Ja, det selvportrettet er som Gulosten sier, falskt. 100%! Overraskende nok er det nummerert. Når det gjelder de to andre synes jeg de, på grunnlag av nummer-tittel-signatur-feltet, ser suspekte ut. Jeg kan ikke uttale meg med like stor sikkerhet her, men ville helt klart styrt unna.
Dog veldig spennende å få høre hva galleriet sier, Marita. Send meg gjerne en pm om du vil vite mer.

2 Likes

jeg har kontaktet begge for å få klahet i om bildene er forfalsket:-)

1 Like

Jeg ble også litt nysgjerrig på dette galleriet, da også jeg og kjæresten stadig er på jakt etter en -ekte- Pushwagner. Greit å vite om enkelte forsøker selge forfalskninger. Gallerier ønsker jeg nemlig å kunne stole på.

Forresten; Det er DETTE jeg elsker ved Kunstveggen - evnen til å spre kunnskap og hjelpe hverandre!

Uenige om noe/mye hender det man er her inne, men kunnskapen medlemmer besitter er ikke til å kimse av. Takk!

6 Likes

Det er godt mulig at det er mulig å spore opp den reelle eier av rødt selvportrett nr 84/250. Stusset veldig på at det var for mye sort og at kantene var skeive, ikke rette. Rammene til selvportrettet ble spesiallaget i bøk av Pushwagners apparat den gangen, også mulig å verifisere disse av rammen. Videre er jo passepartout helt på trynet ser det ut til. Ikke kjøp!
Det finnes ea’er uten nummerering, det finnes ea’er med bokstavnummerering(har et selv) og det finnes sågar selvportretter helt uten nummerering eller signatur som er ekte. I alle henseender ta kontakt med apparatet til Push, de kan få dette sjekket. I tillegg vil jeg også nevne at prisen også er feil, et ekte ville ikke blitt solgt for 100k.

1 Like

Her står sjøvaste Push foran et EA Selvportrett og det har rette kanter.

3 Likes