Ser de har Sellita-urverk i noen av sine automatiske klokker. Med 38 timers gangreserve. De er pålitelige urverk og enkel/rimelig å få reparert om det skulle gå i stykker. De er derimot ikke like nøyaktige med å holde tiden som f.eks en Omega eller Rolex ol.
B&M har også produsert noen egne automatiske urverk med 120 timers gangreserve. Ser disse kan være COSC-sertifisert, som tilsier at de trolig er relativt presise. De vil trolig trenge service hos en autorisert forhandler og det kan være det koster litt mer å reparere om noe ikke fungerer som det skal.
Har ikke eid en B&M, men ville anbefalt deg og gå å prøve ut ulike modeller. Og viktigst av alt, kjøp den klokken du ønsker deg. Hva andre måte mene er revnende likegyldig så lenge du er fornøyd😊
Takk for svar Vil i utgangspunktet ha en klokke for daglig bruk. Da er det greit at det er enkelt å få reparert, så det er noe å ta med seg. Kommer aldri til å kjøpe en klokke jeg ikke liker
Enig med deg, men må skyte inn at jeg synes de sellita klokkene var dyre i forhold til hva du får. Du kan til sammenlikning kjøpe en Tudor BB 36mm eller en Tudor Ranger til samme pris med 70 timers gangreserve og som er COSC-sertifisert.
Hei! Er det noen som har noen tips til en nybegynner som er ute etter sin første “ordentlige” klokke? Gjerne både merker, modeller og om det er noe man burde være obs på (som type urverk og den slags). Ønsker en enkel og clean klokke i metall/stål. Noe usikker på hvor mye jeg skal bruke, men setter et tak på 20k i første omgang.
Det tryggeste er å gå for merker med lang historie, gjerne tyske eller sveitsiske urverk. Det enkleste for deg som bruker vil jo være å ha et automatisk mekanisk urverk, som trekker seg selv opp samtidig som den brukes.
Merker jeg ville satt meg inn til den prisklassen som jeg kommer på i farten er:
Longines, lang historie, mange egenproduserte urverk, sveitsisk
Tudor, datterselskapet til Rolex, har nå begynt å få en del egenproduserte urverk som de har samarbeidet med Breitling om, utrykkene er relativt lik Rolex med med litt mer fokus på funksjon kontra bling-faktoren Rolex har fått de siste årene.
Oris, er over 100 år gamle men vil si de fremstår relativt ny i markedet, har den siste tiden fått noen fine klokker i den prisklassen du refererer til.
NOMOS Glashütte, et litt annet uttrykk enn de overnevnte. Lager urverk etter tysk tradisjon.
Enklere å svare deg ut hvis du sier litt om hva klokken skal brukes til
Litt som å si du skal ha en bil uten å spesifisere om den skal brukes til hytta på vinteren, eller kun bykjøring til matbutikken
Jeg ville sett på en Omega Speedmaster Day-Date Mk40 (referanse 35.20.5000), er du heldig klarer du kanskje å finne en til rundt 20+. MYE for pengene, og passer like bra hverdag som til fest. Automatisk urverk, så du slipper å trekke opp selv.
Omega’s kaliber 1151, basert på det berømte ETA / Valjoux 7751 urverket: En arbeidshest som ikke sammenlignes med urveket til Speedmaster Reduced (3510.50) som har “piggybacking movement”.
Noen innspill fra meg også: Aquaracer 200m/300m, Nomos Glashütte, Oris sixty five, carrera - evt gå opp 5-10+ til tudor BB å få en klokke som holder seg bedre i verdi og er på et annet nivå hva gjelder kvalitet (mer interesse på bruktmarked enn eks tag og breitling som går mye ned i pris så raskt den er ut av butikk) Evt finne en pent brukt seamaster fra 2015-2017. Breitling er solide klokker, men tenker at prisene ikke kan forsvares i så stor grad mtp på at de selger ny superocean modell til 50k med et eta modfisert verk, riktig nok chronometer sertifisering, men likevel…
Takk! Ser at noen modeller (fra Oris feks.) kan velges med ulik diameter (39,5, 41,5 og 43,5). Har dere noen formening om hva som er mest vanlig/etterspurt? Tror jeg vipper mot de mindre variantene, men får teste noen på armen før jeg beslutter noe der.
Det beste er å prøve. Se og vurdere selv hva du er komfortabel med. Jeg liker de litt mindre modellene siden jeg er relativt tynn rundt håndleddet. Flere merker har gått bort fra modeller i 42-44mm og selger heller 38-40mm.
Det viktigste er ikke alltid diameter på kassen men “lug to lug” avstanden på langs mellom festene til reim/lenke. Selv har jeg stort håndledd og klokker som er 40 i dia men 50 lug to lug passer meg bedre enn klokker som er 44 i dia og 47 lug to lug. Det er og viktig hvor høy klokken bærer og. Så ikke se deg blind på dette med diameter på kassen og prøv litt forskjellig.
Kjøp en brukt omega seamaster eller speedmaster med automatisk urverket. (Ikke quartz)
Mye annet som nevnes her inne er ting som enten er veldig vanskelig å få solgt eller noe du taper (mye) penger på.
Lag deg en profil på tidssonen og følg med på hva som selges der. Ofte noen brukte seamaster 300 til en god pris.
Ang størrelser så er 40mm +/- 2mm greit utgangspunkt. Prøv på et par ulike størrelser og få følelsen selv, men vær obs på at ulike merker/modeller bærer ulike selv om de har lik mm.
Trenger litt hjelp med en klokke jeg skal ta inn men sliter litt mva regler for å slippe å betale dobbel mva(mva i landet AD holder til og når klokken kommer til Norge)
Send meg en PM hvis du har mulighet til å hjelpe så skal jeg forklare.