🔎 Kunstveggens detektivtrĂ„d

Gude har blitt synonymt med brudeferden, men de store vestlandsfjordene er bare en meget liten del av produksjonen. Han var en mester i Ä male vann. Tegningene hans er ogsÄ meget gode - og i et prisleie som det gÄr Ä kjÞpe du fÄr en god tegning for det samme som et MW trykk 20-40 tusen.

2 Likes

Tagget hjort vs Gude tegning :person_shrugging: :rofl::rofl::rofl:

Dette bildet hang et et gammelt hus/feriehus jeg kjĂžpte. Noen som har noe info?
Mvh Espen


1 Like

Noen som vet hvor gammelt dette vÄpenskjoldet i filt er og hvor mye det evt er verdt?
Mvh Espen




Fikk info om dette muligens er et bilde av Rolf Nesch
 signaturen ligner veldig og dama pÄ bildet ligner veldig pÄ skuespillerinne og kona hans Ragnhild Hald
 noen som vet mer?

Hei! Mormoren min kjÞpte dette pÄ et bruktmarked. Vi klarer ikke tyde signaturen og finner ingen match nÄr jeg bruker Google reverce image search. Har noen peiling eller klarer Ä tyde signaturen?



Det ser ut som Walking the dog av Annora Spence :slight_smile:

2 Likes

Tusen takk!

Vet dere hvem som har laget dette bildet?


Vet noen tittelen pÄ dette bildet? Og har dere noe informasjon om kunstneren?


Er det lov Ä bumpe spÞrsmÄl?

1 Like

Har nÞyaktig det samme bildet, med samme sertifikat, er like forblÞffet som deg angÄende hvem denne kunsteren er. Bildet havnet hos meg for sÄnn 10 Är siden.
Mulig «Koga» har lagd flere kopier.

2 Likes


Noen som kan si noe om dette? Min farfar fikk det som betaling for en jobb pÄ K.Knudsen & co i Bergen for mange herrens Är siden. Signaturen ser ut som Nils Bergslien, men usikker pÄ hva slags type trykk dette er.

Har arvet 4 malerier og 1 broderi. Broderiet antar jeg er rimelig masseprodusert og ikke av sÊrlig verdi. De resterende 4 maleriene har jeg ingen anelse om. Samtidig trenger jeg hjelp til Ä tyde signaturer, klarer kun Ä tyde det av Hans Bachmann og Silvia Vassileva. Takker og bukker pÄ forhÄnd for hjelp av kyndige!


Silvia Vassileva


Jeg klarer ikke Ä tyde signatur, lurer pÄ om det kan stÄ Santis?


Hans Bachmann, bakpÄ stÄr det «hÞst i fjellet».


Broderi, uten signatur. Antar at det ikke er noe sÊrlig verdi pÄ dette?


Kan se ut som det stÄr Blowey eller lignende?

Har tidligere her i trÄden skrevet om Nils Bersliens oppdragsmalerier for Hotell & Cafe Boulevard i Bergen - bildet ditt er en fotografisk reproduksjon av en av dem . Sansynligvis trykt i sort/hvitt pÄ meget tynt lerret eller papir med struktur i en planografisk trykkpresse hos Messer Ganymed i Berlin for Ä fÄ en malerlignede fÞlelse og montert pÄ syreholdig papp. Verdi kun dekorativt eller 50 kr hos en bruktbutikk.

Er det noen som vil hjelpe?
Fikk pÄ mail foto av et linosnitt eller tresnitt som skal selges i Norge av noen venner av meg, pÄ en veldedighets auksjon - men her stÄr jeg fast.
Finner ikke ut av det overhode, har slÄtt opp i norsk kunstnerleksikon, snakket med nasjonalbiblioteket, sendt fotoet til nesten alle jeg kunne tenke meg og nÄ er jeg sÄ desperat at jeg mÄ se om det er noen uvenner ogsÄ, som kan plages - det er lite av det, sÄ nÄ er siste mulighet Ä spÞrre kunstveggen for fÞrste gang.
Hvem har utfĂžrt lino eller tresnittet.
Det jeg ser er et monogram o med s gjennom, Ă„rstallet 47 (1947) - tittelen patrulje. To menn med gevĂŠr, natt, stjerner, litt skyer, fjell, snĂž osv.
FÞler det er en illustrasjon til noe, bok eller magasin. Mulig en reklametegner eller lignende som har tatt sidejobber - mange flinke pÄ den tiden. Han har gÄtt under radaren til vi som skal vÊre lÊrd. SÄ nÄ fÄr dere filosofere over bilde, alle forslag motas med stor takk.

5 Likes


Trenger hjelp med Ă„ identifisere maleri som henger hos min bestemor. I fĂžlge henne heter maleriet “frieriet pĂ„ lĂ„ven”, men hun husker ikke navnet pĂ„ kunstneren.
Maleriet er en del av et arveoppgjĂžr og ettersom det er en original mistenker jeg at det er svĂŠrt kostbart.
Det ble angivelig taksert pÄ 90-tallet til noen hundre tusen kr av et galleri som Þnsket Ä lÄne det for Ä stille det ut.

All hjelp blir satt stor pris pÄ.

1 Like

Hva skal jeg si - fÞrst fÄr du dra til en konservator Ä fÄ en grundig rens - send et bilde da, er en Nils Bergslien eller en av hans samtidige, men det kan jeg ikke si 100% fÞr rens, da vil det gnistre av farger.

1 Like

Hei, tusen takk for svar. Dessverre er situasjonen slik at et annet familiemedlem som forsÞker Ä underslÄ det er i besittelse av maleriet, sÄ jeg har ikke annet enn disse bildene som ble tatt med mobil for en del Är tilbake.

Om det er et kjent maleri burde det ligge i Ă©n eller flere databaser. Det burde da ikke vĂŠre vanskelig Ă„ finne det dersom vi har riktig tittel. Jeg forsĂžkte selvfĂžlgelig Ă„ google, men det er ikke sikkert alle slike databaser er indeksert av Google.
Om noen har noen tips om databaser jeg kan sÞke i eller enkeltpersoner eller andre jeg kan kontakte som kan hjelpe meg med Ä identifisere det, si gjerne i fra, og pÄ forhÄnd tusen takk

Det beste rÄdet jeg har er Ä sende fotoet til Blomqvist for en gratis uforpliktende vurdering eller direkte til Gunnar Krogh Hansen hos Blomqvist - du finner mailen pÄ Blomqvists nettside.
Eller du kan sette deg ned Ä lage en liste over de mest kjente malerne mellom 1860 og 1910, gÄ inn pÄ nasjonalbibliotekets nettside og finne monografier og kataloger over de malerne og begynne Ä bla.
Du finner navnene pÄ malerne pÄ Wikipedia, sÞk pÄ norske malere 1800-tallet sÄ finner du navnene.
Det tar tid, men det er den eneste mÄten og finne et maleri.
Noe database finnes ikke. Det er kun databaser over museenes samling ikke over bilder i privat eie.
Ha en god jakt, du vil lĂŠre mye.

3 Likes