🔎 Kunstveggens detektivtråd

Tusen takk for hjelpen, Gunnar hos Blomqvist klarte å identifisere det. Det er Carl Sundt Hansen

4 Likes

Takk for tilbakemelding, norsk 1800-tall er ikke mitt spesialfelt. Jeg lærte noe nytt nå. Har studert i Danmark så er best på dansk 1800-talls kunst.
Gunnar er en av de beste i Norge og en meget hjelpsom og hardtarbeidende mann.

Her er det kun tanker og synsing, lite annet enn boknerding i barndommen som fundament.

Noe som slår meg umiddelbart er at de fleste bøker jeg har sett i som omtaler hendelser fra andre verdenskrig inneholder fotografier, eller stillbilder fra film. Jeg kan ikke huske å ha sett noe grafikk sånn i farten.
Umiddelbart tenker jeg på tungtvannsaksjonen snår jeg ser motivet.

Med tanke på årstallet, ville jeg tenkt selvstendig kunstverk, da jeg tror det første litterære verket om operation grouse/swallow/gunnerside kom noen år etter filmen, som ble utgitt i 1948.

Siden jeg umiddelbart forbinder motivet med tungtvannsaksjonen, kan OS være operasjon swallow? Bare en sidetanke.

4 Likes

Fant ut av tresnittet det var laget av en "amatør"kunstner fra Troms som het Sverre Osholm - etter de opplysningene jeg fikk tømrer laget bilder på fritiden, han var motstandsmann under 2.verdenskrig og bildet skal være fra hans opplevelser under den tiden. Er sansynligvis derfor han er gått under radaren.

3 Likes

Flott bilde i alle fall!
Hvilken auksjon er det snakk om?

2 Likes

Det var en auksjon til inntekt for en kunstforening i Nord-Norge, som driver en gratis barnekunstskole i der og har dårlig økonomi. Familien blir å kjøpe det tilbake etter en avtale med foreningen. Mere vet jeg ikke - jeg har bare formidlet kontakt mellom dem.

2 Likes

Ny her, kan noen hjelpe med å kjenne igjen underskriften?
Laster opp 0AA19E31-895E-4AE0-90F2-B5C61CA874A0.jpeg

Prøv å laste opp igjen

1 Like

Noen som kjenner igjen noen av disse? Besteforeldrene mine kjøpte bildene på 90-tallet, men husker ikke navnet på kunstnerne (det er ulike kunstnere).



Det første er ett Frans Wideberg og det andre er ett Jakob Weideman

3 Likes

Tusen takk :+1:

Det røde er Gro Fraas.

4 Likes


1 Like

Hei, min mor lurer på hvem som kan ha laget dette og om det evt er ekte :slight_smile:



1 Like

Hei, har arvet et flott bilde syntes vi men aner ikke noe om verken kunster, verdi eller hvor nytt eller gammelt det er. Er greit å vite sånn ca verdi i forhold til forsikring. Har noen ide om verdi, kunster osv? er ca 1,5 meter langt…


Det er et rammemakermaleri/masseproduksjon - så du kan ta det helt med ro angående forsikring, 500 kr i verdi på en god dag.

1 Like

Er det noen som vet hva kunstneren bak dette bildet heter?


Er det noen som klarer å tyde denne signaturen, eller kjenner til kunstneren?


Hei. Har tre bilder av samme kunstner. Jeg prøver å tyde signatur, men jeg kommer ingen vei. Noen som har vært borti kunstner eller klarer å tyde signatur?

Mvh Øyvind





v

2 Likes