Ny fra Tabby - hva synes folket?

Synes motivet på trykk er noe overdimensjonert og mangler det lille ekstra – gateversjonen 1:1 ser derimot veldig bra ut. Når man er i studio, bør man tilføre noe ekstra til motivet for at det ikke skal bli direkte kopi av gatekunsten. Mister mye av sjarmen :neutral_face:

1 Like

Jeg synes nå folk kan prøve å oppføre seg sivilisert om det så gjelder en tråd om en kunstners arbeid, eller om det er en tråd som handler om hvilke verk en har anskaffet seg til privat.

Mulig @thopet la inn bildet med et snev av humor, men I utgangspunktet kaller han de som skulle ønske å kjøpe dette verket for idioter. Spesielt når han ikke legger ved noe tekst som utrykker noe annet. Da er det vel så skuffende å se at en admin som driver eget galleri støtter oppunder dette.

@Gard Anbefaler deg å besøke Creuna sine frokostseminar. Der snakker de om bl.a. kundeopplevelser gjennom å integrere design, teknologi og kommunikasjon. https://www.creuna.com/no/

Det er opp til flere tilfeller hvor gallerister lirer fra seg det jeg mener er mindre hyggelige ytringer mot vanlige brukere her på forumet. Er det slik dere vil fremstå, som arrogante uproffe bedrevitere hvor våre meninger blir ansett som idiotisk? Ironien I dette er jo at I det lange løp er det idioter som oss dere lever av.

11 Likes

Jeg synes bildet jeg postet treffer innertier. Det ironiske er at det er kongen av gatekunst som kaller «oss» idioter. Og det begynner å bli noen år siden… Vi lever da godt med det?

Er røde hjerter topp må folk handle. I mine øyne har utallige versjoner av dette budskapet drept interessen.

2 Likes

Ja, I 2007 kommer Banksy med et stikk mot sitt eget miljø og alle de som har kastet seg over gatekunst-bølgen. Han oppnår en enda større kult status. At du cropper bilde og hiver det inn I diskusjonen går da mer direkte på de som er interessert I dette verket og brukerne her på kunstveggen. Jeg anser det som vesentlig forskjell. Jeg respekterer 100% din mening om at hjerter eller eventuelt andre motiver I gatekunst er oppbrukt. Da snakker vi konstruktivt og eventuelt noe som åpner for en debatt. Er faktisk helt enig I at enkelte kunstnere går I sirkel, og kunne absolutt hatt behov for å fornye seg selv. Om det så er bruk av hjerter, prikker, hvaler, superhelter, graffiti-kruseduller og annet vi ser går igjen.

Men. Sett bort I fra at verket har preg av kopi eller elementer andre har brukt. Jeg synes dette faktisk var litt kult. Uten at jeg skal gå til anskaffelse av verket.

Kanskje det er en av grunnene til at Pejac er I vinden? Han er vel en av de som virkelig går sine egne veier. Eller er det bare jeg som bærer preg av å være stor fan. Ja, veldig mye har et budskap rundt miljø. Men det er jo bra. Vi styrer jo skuten mot stupet. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Det har vært en del diskusjon omkring dette tidligere og jeg tror det er lurt a skille mellom gatekunst og stensilkunst. Når det gjelder sistnevnte oppfatter jeg lite vilje til nyskaping og er enig med Gard på mange måter. Gatekunst generelt derimot synes jeg har mye spennende å by på!!

Stensilkunst er primært laget for å lage rask ulovlig (poitisk ladet) kunst. Raskt inn, raskt ut. Tabby, som sine forbilder, er anonyme av åpenbar årsak. Tabby lager det meste på gatene i Wien, og folk som går raskt forbi kan få noen inspirerende tanker i hodet. Det er FORMÅLET med kunsten. Jeg blir litt forundret hvis dere (@Gard, @Gammel_Erik, etc.) ikke forstår forskjellen på politisk kunst med formål å få folk til å tenke når man raskt passerer på gaten, og bestillingsverk hvor kunstneren blir betalt for å lage “fotorealistisk” kunst med ukes-prosjekter (alla Martin Whatson og Snik).

Hvordan fornye stensilkunsten (som jeg har beskrevet over)? Kom med gode forslag. Jeg sender det gjerne videre til Tabby og Banksy.

1 Like

He, he ja Tabby skal jeg vel klare å få tak i, men Banksy skulle jeg gjerne hatt adressen til :slight_smile:
Ville ikke uttale meg om Tabby spesielt da jeg vet det er mange her inne som liker ham (eller hun?)
Generelt synes jeg bare det er mye repetisjon. Det blir som en motebølge med stadig flere lignende aktører. Til slutt blir man jo lei da!

1 Like

Nå tenkte jeg primært på å kontakte Banksy-maskineriet, ikke personen Banksy :slight_smile:

Nå skal jeg ikke uttale meg om hva du mener om disse kunstnerne @Gammel_Erik, så dette går ikke på deg, men du benytter deg av ordet “repetisjon” og da tenker jeg på f.eks Sandra Chevrier og Martin Whatson. De gjør jo også det samme hver bidige gang, eller? Og da går jo folk mann av huse her inne. Pushwagner gjør heller ikke mye nytt. Sånn egentlig. Og når Dolk da plutselig går en helt annen vei, ja … da klager folk over det også. Og hver gang det blir presentert en ny kunstner på dette forumet virker det som om folk får grøsninger nedover ryggen. Jeg tror godt over brorparten her inne er flinkere til å mislike enn å like. Det er litt synd.

6 Likes

Jo, jeg skulle mene det gjelder dem andre du nevner også.
Ift Dolk har jeg sagt flere ganger at det han gjorde var modig og synes de nye tingene er ok. Diskusjonen der gikk mer på om hva som da skjedde med verdien på de “gamle” bildene hans.
Tror ikke jeg er negativ til nye ting bare det er noe nytt og spennende i det. Men som alle andre følger jeg jo strømmen til en viss grad. Det er en fin linje mellom akkurat passe og litt for mye :slight_smile:

1 Like

Det er fett nok på gaten, men ikke et motiv man trykker opp i mine øyne.

Utgangspunktet var gatekunst med fredsbudskap. Men, Tabby har trykket dette fordi mange ba om det. Han er en svært hyggelig person som gjerne gir fansen det de vil ha :slight_smile:

1 Like

Jeg kjenner det rykker litt i fingrene av enkelte kommentarer her.

@Gard: Jeg tviler ikke på at du kan masse om kunst (det virker hvertfall sånn på meg, og du dro inn mye kul gatekunst til Galleri Geo i sin tid hvis jeg har forstått ting riktig), men mange uttalelser er så SNOBBETE at jeg blir litt matt.

Litt av greia med gatekunst generellt og stenciler spesielt er at de ikke er ment for intellektuelle kunstsamlere!! (Selvfølgelig unntak, men hovedsaklig) Utrykksformen bærer ofte preg av å være propaganda og dette er i stor grad bevisst utført og gjort av engasjerte kunstnere som faktisk prøver å få folk (som i FOLKET) til å skjønne at nå må vi faen forandre retning her på kloden temmelig forbanna kjapt hvis du og andre kunstsnobber skal ha noen verdi på samlingen deres. Med andre ord så er du ikke i målgruppen. Jeg vet ikke om du har lagt merke til det, men det er faktisk ganske mange her inne på Kunstveggen som ikke løper i Nasjonalmuseer og ikke nødvendigvis tiltrekkes av kunst som er så abstrakt at man innimellom lurer på om man ser på Keiserens nye klær…

Var ikke litt av greia med kunstveggen at man skal ha et forum for hvermannsen, og kan du ikke heller være stolt over å ha bygget opp et forum hvor disse faktisk i stor grad har kommet og kanskje kan få nye impulser som utvikler smaken istedenfor å måtte trashtalke hver gang du ser en stencil du ikke liker?
Det virker litt for meg som du har blitt for snobbete for ditt eget forum.
Det er lov å holde kjeft også.

Sorry. Utblåsning igjen.

8 Likes

Huff her synes jeg du bommer fullstendig med mange av kommentarene dine.
Dette forumet er ikke for hvermannsen, det er for alle. Da må ALLE få si sin mening også!! Hva er ellers vitsen? Skal dem som ikke har samme syn som deg beherske seg?
Om man liker gatekunst eller annen kunst har ingenting med snobberi å gjøre, det handler om interesse. Selve gatekunsten var en gang var et svingslag mot establisjementet, men ikke nå lengre (med kanskje noen meget få unntak).

8 Likes

Enig med @anon65466823. Når @Gard (indirekte) kaller folk som liker Tabby for idioter, og selv sitter i den posisjon som han gjør, så er det kunst-snobberi. Vi snakker her om kunstverk i god utførelse og med et svært godt budskap til ca. 1000 kr. Det å degradere kunsten til Tabby til “illustrerte klisjeer” eller “motivasjonsplakater” er lavmål. Kunsten har å gjøre med politisk engasjement, som noen stensilkunstnere fortsatt har. Når ble antikapitalisme og antikrig avleggs?

Det lever jeg godt med @Gammel_Erik :smiley:
Hadde ikke regnet med at du mener noe annet.

Jeg inkluderte deg ikke i ranten fordi du ikke har den spesielle rollen av
admin & gallerist som disser smaken til overraskende mange av medlemmene på forumet
du har opprettet og til og med vært med å skape smaken til…
Jeg tar kritikken som et kompliment og konstanterer at ingen av dere ser verdien av dette f.eks.
Kall det hva du vil. For meg er dette ekte gatekunst sånn det skal være.

4 Likes

Bra at man er forutsigbar da i det minste :slight_smile:
Verdien i det bildet over er jo at DU liker det og det er vel bra nok?

1 Like

Verdien er at vi liker bildene ja… :slight_smile:

1 Like

Driver ikke du også med kjøp og salg og driver nettgalleri e.l? Kaster du Stein i glasshus nå ettersom også du kritiserer de som evt samler på kunst du ikke liker? Og det også når folk stolt legger frem bilder av sin egen kunst. Eller har jeg oppfattet feil? Dobbelmoralisme er noe jeg misliker veldig sterkt, så håper du ikke faller inn i den kategorien!

Enig med @Gammel_Erik at når kunst/kunstnere diskuteres åpent må «Alle» få lov til å si sin mening. Eller skal noen knebles som ikke har «riktig» oppfatning eller annen oppfatning enn en selv? Ytringsfrihet…eller gjelder dette bare for noen?

1 Like

@Gammel_Erik
Jeg får si til deg som til @Gard:
Du er ikke målgruppen!

For meg har dette verdi UTOVER verdien det har for meg (at jeg synes det er kult).

  1. Det pynter opp en vegg som ellers var grå og kjedelig
  2. det utnytter arkitekturen på stedet
  3. Det får kanskje NOEN til å tenke over hva Krigen mot terror faktisk innebærer.
    (Vi i vesten har startet minimum 5 kriger over en hendelse som stinker. I vesten (ikke inkludert Russland) har det dødd godt under 1000 mennesker av islamistisk terror siden 9/11. Teller man opp antall døde SIVILE i bare de 5 krigene (Da teller jeg ikke de som er drept av steder som Sudan og Niger osv) Så havner man på alt ifra 500 000 opp til 4 millioner avhengig av hvordan og hvem som teller.
    Sannsynligheten for å dø i en flyulykke er større enn å dø av terror her i vesten. Likevel har vi i(vesten) innført lover og regler som koster samfunnet ufattelige summer, nører opp under fremmedfrykt og hvor folk blir overvåket som aldri før.

Også synes jeg synd på deg da (se jeg kan være nedlatende også) som ikke kan se verdien av det.
Men det er meg og det er min mening.
Du skal selvfølgelig få lov til å ha din mening og dele den så mye du vil her på forumet. Jeg kan ikke huske at jeg noensinne har reagert på noe du har skrevet (nok til at jeg har skrevet noe hvert fall)
Men når du har admin & gallerist under nicket ditt og i tillegg har pumpet ut gatekunst av samme typen i årevis inntil det ble for mainstream for deg, så ja, da fortjener man å få høre det. Mener jeg. OK?

2 Likes