Ny fra Tabby - hva synes folket?

He, he dette begynner å bli interessant- hvorfor er jeg ikke målgruppen? :slight_smile:

Det svarer jeg gjerne på hadde du giddet å komme med en mer interessant kommentar…

Vel, ok. Min kommentar er at jeg må vel ikke like et bilde på grunn av budskapet? Med den logikken måtte jo du også likt all annen kunst som hadde et anti-terror budskap…

@BMF

Misforstå meg rett. Jeg er hundre prosent for ytringsfrihet og retten til deg og andre som har en mer “avansert” kunstsmak å komme med deres meninger. Innimellom er jeg også hundre prosent enig med dere (og @gard t.o.m)!
Men hverken du eller @Gammel_Erik har admin&gallerist under nicket deres.
Godeste @gard derimot har det. Hvis jeg ikke tar helt feil er han også medstifter/eier av dette forumet.
Det spiller faktisk en rolle for meg. Etter min mening gjør han terskelen for å begynne å samle kunst og ikke minst være tilstede på dette forumet HØYERE fordi han kommer med disse sytematiske nedlatende kommentarene.

I tillegg, for meg, så sitter han i et forbannet stort glasshus (han har pumpet ut ting som BOT godt over et halvt tiår etter Banksys bilde som @thopet inkluderte over…
Da var ikke originalitet et krav tydeligvis?
Men så ble han “ferdig” med gatekunst, (den økonomiske interessen forsvant(?))
Igjen greit. Fint. Men: når man har bidratt så mye som han har til i hvert fall bergenseres interesse for gå samle gatekunst, melket det lenge etter at det mistet sin “originalitet”, og så begynne å disse de som liker ting i den stilen han selv inntil ikke for alt for lenge siden solgte selv… Ja, da går det an å holde litt kjeft. Mener jeg. Igjen.

3 Likes

Igjen… Hvis det er alt du ser synes jeg synd på deg.
Jeg ser en strålende komposisjon og en kunstner som åpenbart kan mye mer enn å lage stenciler
(Men det har vi som faktisk har fulgt med på AFK sett lenge)
Til og med budskaptingen stikker litt dypere… Kan hende det tar en stund før du oppdager det.

Tror jeg sier meg ferdig med tråden til @Gard eventuelt kommer på banen.

Mens du venter kan du få nyte et par andre kunstverk med et lignende budskap som er mer etter min smak:

5 Likes

Ok… Det må jeg faktisk svare på.
Strålende! Alle sammen! :clap::clap:
I samme gate budskapsmessig, seff.
Som jeg nevnte isted dog, den budskaptingen med AFK stikker nok litt dypere enn at krigen mot terror er dumt.
Men man må kanskje studere det nærmere og ha et par referanser innabords…

Tror ikke jeg er istand til å gå i dybden på det uten å starte tidenes diskusjon her inne. Det orker jeg ikke da det på ingen måte er poenget mitt i tråden her.

1 Like

Det er ikke snakk om at folk ikke skal få si sine meninger. Snakk fritt om kunstverket, men ikke la det gå på person. Som i brukere på forumet. Det er snakk om å følge de retningslinjer som er satt til forumet. Kall meg ikke en idiot fordi jeg liker noe annet enn hva du liker. Er jo helt usakelig at man skal kritiseres for smak. Og når en gallerist og administrator støtter oppunder slike utspill blir jeg faktisk skuffet over miljøet her inne. For jeg mener vi som forholdsvis voksne mennesker bør kunne prate på et annet nivå enn det vi til tider ser her inne. Blir nesten som at jeg skulle spasert inn i galleriet å lirt fra meg “herregud, du må jo være en idiot som fronter slike verk som dette”. Jeg hadde vel sett utsiden av galleriet før jeg hadde rukket å si kake.
Til de av dere som lever av dette som gallerister. Dere bør i hvertfall velge takt og tone. Dette gjelder både @GalleriSundgaarden og @Gard. Er mulig dere drukner i kunder og kan gi en god blanke i deres uttallelser. Men slik dere har opptrått her på forumet gjør i hvert fall at jeg ikke renner ned døren deres. Dere mister troverdighet. Da har jeg en helt annen opplevelse de gangene jeg har besøkt @JonasLeborg eller pratet med @azidops over tlf.

Men for all del. Det er ingen grunn til å ta dette til seg. I det lange løp er det ikke jeg som taper på dette, men de som skal ha dette som et levebrød har alt å tape. Tygg litt på den.

Nå teller jeg til ti og går tilbake til evig optimist og positiv tenking. Det er snart helg. :slight_smile:

6 Likes

Når det gjelder hva jeg gjorde i denne saken var det for å sette ting på spissen, den aksepten @Gard gav til å kalle folk idiot for sin kunstsmak (som ble referert til som “konstruktiv kritikk”). Jeg brukte Chevrier siden de bildene er svært populære her, og dermed spisser kommentaren ytterligere.

Ellers har du rett… man må opptre med takt og tone, og det har vi kanskje ikke alltid gjort.

1 Like

Det er helt utrolig hvor nærtagende mange her inne er. Og grunnen til at jeg anerkjente det var på bakgrunn av Banksy referansen som begynner å bli så altfor tydelig. Istedenfor å ta kritikken på bakgrunn av en kjent referanse, blåser folk seg opp for ingenting.

Det er ingen som prøver å angripe noen her og folk skal få mene hva de vil. Men jeg syntes fortsatt spørsmålet mitt er viktig. Begynner deler av gatekunsten å nærme seg kitsch?

Syntes også det er rart at flere her inne ikke syntes jeg skal kunne mene hva jeg vil? En gallerist uten meninger er ikke noe å ta vare på, det kan jeg love dere.

7 Likes

@gnageren - jeg er glad du ser at det er et snev av humor i bildet jeg postet. Om det er slik at det sitter medlemmer av dette forumet og blir såret av mitt (banksy) sitt lille stikk så er det beklagelig. Jeg poster selvfølgelig i den tro at folk tåler et sleivspark på et forum.

Min mening:
Så lenge man kjøper det man liker har det lite å si hva andre synes.
Det er ingen som besøker meg som forstår hvorfor jeg har en rosa panter med erigert penis hengende på veggen, - jeg skjønner det ikke selv. Hadde muttern vist hva jeg har gitt for leoparden jeg har hengt opp i stua hadde jeg blitt arveløs. Og @Gard handler brostein med en rosa strek til sin kunstsamling. Noen gir til og med 100k for et bananskall. Andre vil ha Tabby… Selv venter jeg i disse dager på en plakat full av bokser med tomat suppe… Den kostet 100 spenn og jeg ser for meg å bruke et par tusen på å ramme den inn… Med fare for å gjenta meg selv:

41142-1413236433-Banksy, Morons (detail)-large

Jeg skjønner ikke alltid helt hva vi kunstinteresserte holder på med. Det er noe av det som gjør det morro. :slight_smile:

18 Likes

Du har virkelig ikke lest hva jeg har skrevet hvis du sitter igjen med at jeg mener at du ikke skal få lov til å MENE hva du vil…
Selvfølgelig skal du det.
Og som gallerist har du en KURATORROLLE. Kjempeviktig!!
Men må du si det hver gang du har muligheten og på en så gigantisk arrogant måte?
Du som er stifter av kunstveggen og pumpa ut BOT lenge etter at det må ha begynt å kvalifisere til Kitch i dine øyne?
Nærtagende?
Jeg har observert lignende uttalelser nokså mange ganger før jeg til slutt sa fra…

God natt @Gard

I den grad du er interessert har jeg absolutt ingen problemer med at du postet den…

Jeg kan si det igjen hvis det ikke har vært tydelig nok ca 5 ggr før hvem og hvorfor jeg reagerte på hvertfall…

Det er ikke lett å vite når det eneste du legger ut er et croppet bilde med budskap som tilsier folk er idioter. Jeg kjenner ikke deg som person, kun som aktiv her inne og selv har jeg stor respekt for dine meninger. Hvilke tanker da @gard og du får bak et enkelt bilde er ikke alltid like lett for oss andre å tolke. Spesielt uten noe form for “smilefjes” eller annen utrykksform. Da er det lett for oss å dra konklusjonene til ytterpunkt. Så ja. Vi bør kanskje ikke være så “hårsåre”. Samtidig som alle bør ha en tanke rundt hvordan en blir oppfattet av andre basert på det en legger ut her.

@Gard Refererer til forrige post. Så klart du og andre gallerister skal ha meninger om kunstverk. I dette tilfelle var det heller at det ble oppfattet at du hadde meninger om brukerne dine, ikke bare verket.

Jeg setter utrolig pris på Kunstveggen-miljøet. Kan takke mye folkene her for at jeg i det hele tatt fikk øynene opp for kunst. En verden jeg såvidt har begynt å få forståelse for. Og jeg håper forumet kan ha samme effekt på flere nye som finner veien inn her. Men da er det også viktig at det fortsetter å være like inkluderende slik jeg opplevde det den gang jeg var helt ny. Med takhøyde for at folk har forskjellig smak uten at det skal by på store diskusjoner på personnivå.

Ja, enig. Det er helt klart et spørsmål som kan luftes. Jeg tror ikke det. Gatekunst er etter hvert blitt en mer akspetert kunstform. Den er nok ikke like hardcore som tidligere. Når veteranene tok den fra gaten inn i varmen. Men det er en kunstform som appelerer lettere til ola og kari. Budskapene er fremdeles like mye politisk som tidligere. Og de er lett å tolke kontra “vanlig” kunst. Derfor tror jeg gatekunsten vil fortsatt blomstre i folks hjem. Mulig gatekunsten begynner å gli litt for mye “clean” eller kitsch som du sier. Men den vil nok fortsatt appelere til folk. Ja, det var min mening. Men nå er jo jeg stor fan av Pøbel. Så kanskje jeg faller inn under den litt nyere gatekunst-samleren. :slight_smile: Selv om jeg faktisk er begynt å få øynene opp for annen kunst også da… det er vel også det positive med gatekunsten. Du oppdager kunst. Av alle slag.

Peace! God debatt.

5 Likes

Og vi er helt enig. Jeg kritiserer galleri sundgarden for det samme for han gjør «narr» av eksempelvis alle som samler Chevrier. Men her er det værre for han gjør det der hvor enkeltpersoner viser frem kunsten de har på veggene. Da blir det en direkte kritikk på at du er jammen dum som kjøper det eller det.

Personlig syns jeg det er helt ok å diskutere både kunsten og kunstneren om det er i en tråd som åpent diskuterer begge deler. Og alle må her få ha meninger uansett om de er gallerister eller ei. Man må kanskje bare passe på at budskapet man vil ha frem ikke blir «flåsete».

@BMF, du leste kanskje ikke det jeg skrev litt lenger oppe i tråden, så jeg gjentar for å være sikker:

"Når det gjelder hva jeg gjorde i denne saken var det for å sette ting på spissen, den aksepten @Gard gav til å kalle folk idiot for sin kunstsmak (som ble referert til som “konstruktiv kritikk”). Jeg brukte Chevrier siden de bildene er svært populære her, og dermed spisser kommentaren ytterligere.

Ellers har du rett… man må opptre med takt og tone, og det har vi kanskje ikke alltid gjort."

En ting er i alle fall sikkert. Det er få kunstnere som får det til å koke like mye her inne som det Tabby gjør. :joy:

12 Likes


:wink:

3 Likes

Gleder meg til neste Tabby release😂

1 Like

Nåken som fekk?!
Prøvde på “unike tilfeldig farge” men ble utsolgt før PayPal’n gjekk gjennom…

1 Like