Oppheng av bilder!

Det siste året har interessen for kunst gått fra 0-100%! Med det fører det også til en del innkjøp av kunst!
For min del er det så og si kun snakk om bilder av stor størrelse, men klart litt forskjellige størrelser!

Derfor er mitt spørsmål om det er en hvis “standar” for hvordan bildene bør henge!
Er det kun smak og behag om bildene flukter i senter/topp/bunn?

Hiv gjerne ut personlige meniger! For og imot!

Usikker på hva som er det “rette” svaret her, men jeg foretrekker helt klart at bildene flukter i topp.

Det står litt i denne guiden her: Henge opp canvas - Hvordan?

Kanskje den kan bidra litt. Hva slags vegg man skal henge på har jo også en god del å si.

1 Like

Takk for svar!
Selve delen med å henge opp et bilde er ikke mitt problem😀
Mitt spørsmål er om hvordan folk mener det bør henge når det er flere bilder i et rom eller ved siden av hverandre!
Altså om bildene bør flukte i topp, bunn eller senter av bildene!

Jeg, et folk, mener at det ikke er så nøye så lenge det ser bra ut. Prøver du å lage for mye symmetri blir det fort kunstig og rart.

1 Like

Bare å henge opp:P henger i hytt og hel$%?te hos meg.
Hvis det er to bilder ved siden av hverandre og et er større enn det andre så liker jeg at det som er mindre senkes noe i overkant i forhold til det som er størst.

16 Likes

Svaret er at det varierer på hva som henges opp, ikke lett å gi noe fasitsvar. Men er bildene i noe lunde samme størrelse så liker jeg å ha det topphengt hvis det ikke er noe annet som står inntil veggen. Er det en sofa der kan det være pent å ha det bunnhengt fordi da får man to rette linjer mot hverandre.

Jeg så en gang Sandra Chevrier sitt Triptych (3 bilder) hengende ved siden av hverandre og de var midtstilt, ganske stilig. Det er 3 avlange bilder der to er landskapsformat og 1 er portrettformat. Det i portrett hang i midten mens landskapsformatene hang til hver sin side. Har dessverre ikke bilde av det så du får bruke fantasien :smiley:

En ting jeg ikke ville gjort er å henge de for tett oppunder taket.

2 Likes

Tips til dere som ikke ønsker en skrue eller spiker i veggen nrådere henger opp bilder.

"Hun tar tak i ett av de mange fargerike bildene hun har på veggen og drar det av. Bak skjuler det seg borrelås-strips beregnet på bildeopphenging. "

2 Likes

Interessant, men for oss som for lov til å spikre i veggen tror jeg det er mer skånsomt enn vegger full av tape og borrelås :astonished:

1 Like

10 Likes

6 Likes

Tips! Ser du måler at de er lik i toppen, men når de henger over sofa, skjenker og lignende skal de helst henge i rett linje i bunn. Det ser bedre ut. Ja så fremst det ikke havner i taket da.

Takk for tipset! Så det etter jeg hadde lagt ut bilde, retter opp nå :slight_smile:

Eller bare fyll opp veggene med mer kunst, så er det ingen som legger merke til det. Bare vegger er for pyser :stuck_out_tongue:

6 Likes

21 Likes

Den var lekker​:fire::fire:

1 Like

Midtlinje er absolutt å foretrekke. Og ikke vær redd for å henge ting litt lavere enn det vi pleier å se her inne. Kunsten skal få hvile :wink:

3 Likes

5 Likes

Synes denne artikkelen kommer med gode råd.

3 Likes

Fin artikkel @Onkeljohn :+1: