Pejac - Hope - MVA Diskusjon

Ikke så mye spennende å meddele.

Saksbehandlingstiden for å få en vurdering hos skatteetaten er 12-16 uker.
Ellers ble flere stoppet i dokumentkontroll hos tollen, som mente de var mva-pliktige.

Hvordan gjør du det med kjøp via firma? Da må du skatte hvis du selger med overskudd? selger du eventuelt med mva? Har vurdert det i forhold til å ha mer kunst på kontoret, men regnskapsmessig har det vært vanskelig hvis tanken var at jeg skulle ta det hjem på sikt. revisor anbefalte det ikke. får heller ikke skrive ned verdien osv. og slik jeg forstod så blir jeg veldig veldig hardt beskattet hvis jeg tar det ut av firmaet og utlån til privat bruk skulle beskattes som om det var utbytte på samme måte som lån fra holdingselskap.

Vår revisor påpekte for oss at selskapets innkjøpte kunst må evt selges med mva hvis det selges i fremtiden. Uavhengig av om det ble kjøpt for å dekorere vegger eller som en investering.

2 Likes

ANTAR DU at tolletaten mente de var mva pliktige, eller sitter du med konkret informasjon DIREKTE FRA TOLLETAT at de mente det du sier?

Jeg sitter på konkret informasjon ja:
“Mange av disse sendingene ble senere stoppet i dokumentkontroll hos tollen som mente disse ikke var mva-frie”.

Og jeg kan bare igjen minne om opplysningsplikten:

“Den som har opplysningsplikt, skal opptre aktsomt og lojalt. Dette innebærer blant annet at vedkommende har en plikt til å gi beskjed dersom opplysningene som er gitt viser seg å være feil eller mangelfulle, eller dersom forholdene endrer seg slik at opplysningene ikke lenger stemmer. Bestemmelsen inneholder med andre ord en generell plikt til å gi relevante opplysninger til tollmyndighetene uten at dette er særskilt krevd fra myndighetenes side.”

https://www.toll.no/no/verktoy/regelverk/handboker/vareforselshandboken/7/7-1/

2 Likes

Ooooooooooooooooog alle relevante opplysninger er blitt opplyst.

Dette gidder vi ikke igjen.

3 Likes

«Den som har plikt til å gi opplysninger etter denne loven, skal gi riktige og fullstendige opplysninger»

Ettersom du har påtatt deg den edle jobben med å opplyse etaten, kunne du delt meldingen din med Kunstveggen?

Er jo greit å se ordlyden du bruker, dersom det delvis blir lagt til grunn. Det er ikke heeelt sikkert at saksbehandler i etaten er kunstviter.

Hei :slightly_smiling_face:
Send meg gjerne en DM så kan vi ta en prat om noen objektive fakta :+1:t3:

Har jeg skrevet mange ganger over. Jeg har bedt om vurdering fra etaten, ikke opplyst. Ellers igjen, skulle jeg sendt inn opplysninger om dette hadde jeg skrevet noe som:
“Print by living artist Pejac - Hope. Signed/numbered x/1000. All uniques. HF. Bought by artist representative”. Det kan tenkes at 1/1, x/125, x/124 osv er både feil og misvisende…igjen som over, men får legge til grunn selv hva man mener er korrekt.

1 Like

Hva ble utfallet her?

Hm? Les over. Tollvesenet har gjennomført dokumentkontroller, og mener trykkene er mva-pliktige.

1 Like

Jeg fikk bare en sms fra fedex hvor de skrev

*Hei. Det er en sending på vei til deg som inneholder et kunstverk, vi trenger dette fra deg som underlag til fortollingen: Kopi av betalingsbekreftelse, kunstnerens navn og tittelen på kunstverket. Vi ber deg maile dette på osl-import@fedex.com og angi 281179328717. *
*Takk. *
*Med venlig hilsen FedEx *
Denne sms kan inte besvares

Svarte da kun på det de spurte om:

*Hei. *

Forstod dere i utgangspunktet skulle ha fått all denne informasjonen dere trenger fra Avsender digitalt sammen med forsendelse.

*informasjon og vedlegg som forespurt. *

Kunstner: Pejac
Tittel: Hope(625-750)

Vedlagt ordrebekreftelse

Ingen mva på meg foreløpig.

Hope(625-750) var navnet på trykket på ordrebekreftelsen

5 Likes

Undersøkte dette litt, ettersom jeg selv stod i fare for en aldri så liten mva-gate… Sjekket med egen regnskapsfører.

Mange regnskapsfører benytter Sticos, hvor en finne at “Salg av kunstverk som har vært brukt til utsmykning i lokalene mv. er unntatt fra merverdiavgiftsplikt (konto 3807 Salgssum anleggsmidler, unntatt avgiftsplikt med mva-kode 6). Ved innkjøpet av kunstverket var det ikke fradragsrett for den inngående avgiften.”.

Sticos støtter seg på/refererer til Merverdiavgiftshåndboken 3-19.2 tredje ledd (første setning) som bl.a. sier “Videre kan den næringsdrivende selge driftsutstyr mv. fra sin næringsvirksomhet i den utstrekning varene er til bruk til formål som ikke har gitt rett til fradrag for inngående avgift, uten å beregne avgift.” og “Betingelsen for avgiftsfritaket er at varen har vært eid til formål som ikke har gitt rett til fradrag.”

Vurderer det derfor til at det er fritatt dersom det er benyttet til utsmykking på kontor eller i ansattes private hjem.

On topic på tråden: Mottok HOPE (126-250) forrige fredag. Foreløpig ingen henvendelser fra FedEx eller Svea vedr. mva., men jeg var i kontakt med AA før sending om de kunne legge til all info vedr. fortolling til Norge som de mottok fra @Toris64 - takk for at du forenklet dette for oss her inne!.

2 Likes

Er vell ikke lov å kjøpe det inn på firma og bruke det privat? Det var iallefall det min revisor ikke syntes var en god ide da det var skattepliktig som utbytte på samme måte som andre lån fra firma.

3 Likes

Det er riktig @Phly , man kan handle kunst på firma, men da må det faktisk henge på firmaet’s vegger/i firmaets lokaler.

Hvis ikke må det lønns/utbytte beskattes.

1 Like

Hvordan blir det hvis firmaet har samme adresse som privat hus?

1 Like

Da må i tilfelle firmaet leie en del av huset som kontor/lokaler også henger kunsten der inne.

Ikke revisor, men mann 40+ med sterke antagelser og ikke redd for å ytre de.

4 Likes

Riktig det, og for så vidt en annen problemstilling.

Nærmer seg vel snart at flere får melding fra rammemakker nå? Del gjerne bilder, trenger litt inspo på denne

Gir du meg en lyd om den du vet om plutselig dukker opp for salg?

1 Like

Har du solgt deg ned??! :dizzy_face:

1 Like