Borte fra forumet en kveld, og kommer tilbake til full fyrings og 100 uleste meldinger i en og samme tråd.
Fint å drukne hele Pejac tråden med diskusjon om regelverk knyttet til toll og avgifter. Her hadde KV vært mer tjent med en egen tråd. For nettopp å enklere kunne gå tilbake til diskusjonen ved lignende lanseringer i fremtiden.
Til dere som har pakket ut verket; nydelig! Gleder meg til å hente mine på tirsdag.
Synes ikke det må ses i sammenheng med nummereringen. Fremkommer ikke unntak ifra forskriften fordi det er “folk” eller en tellbar gjenstand som er motivet. Det er heller ikke 1/1000 = 1 person etc. Da leter man etter logiske, mindre logiske, ikke-logiske eller abstrakte måter å definere dette på. Ref. Hirst sitt (opplag 1000, alle forskjellige, sign/nr).
Gitt at det nå var en del av kunstverket, er det da ikke nummerert i det hele tatt? Bare et print som er signert og HF? Ref. rettspraksis (link over); ikke definert som kunst iht forskriften. Evt begge deler, men da er vi på antall igjen.
AA (produsenten) - skriver edition 1000. Pejac hevder det ikke er “a run of 1000 prints”. Er da ikke verket laget etter kunstners anvisninger? Jeg vil anta Pejac har et subjektiv syn han fremmer. Men i likhet med alle andre kunstnere som signerer og nummerere, har han også gjort det.
Ser bare ikke unntakene ifra forskriften. Passer det inn noen steder i forskriften dere?
Utrolig overrasket over at man ønsker å tie opposisjonens stemme i stedet for å å diskutere saklig. I stedet for alle disse personangrepene og likes av personangrepene, kom gjerne med motargumenter! Jeg har vanskeligheter med å ta folk som begynner med personangrep seriøst, de mister mye kredibilitet gjennom å heller gå på person. Har dere ikke flere gode argumenter? Er det derfor dere må vinkle saken over på den dere er uenig meg? Jeg skjønner det virkelig ikke.
Kom igjen folkens! Vi kan så mye bedre enn dette! Trist at vi ikke tåler å være uenig og på samme tid respektere hverandre.
Jeg mottok akkurat mva krav.
Jeg har hele tiden regnet med at det skulle bli moms på dette, men dersom det er sånn at flertallet her inne har «forhandlet» seg fra mva krav og har bekreftet at det er riktig, så vil jo heller ikke jeg betale moms. Det må jo være likt for alle dersom dette skal ha noen troverdighet.
Det ene bildet fikk jeg levert hjem forrige uke, uten noen spm.
Det andre blir levert hjem i dag, det var innom tolletaten og jeg fikk mail om å oppgi opplysninger om det, etter noen dager fikk jeg bekreftelse på at det var frigitt og at det var på vei.
Oppdatering: mine ble frigitt tollen idag og skal leveres i morgen. Mva ble plutselig trekt fra konto, noen har vel pushet noen feil knapper hos tolletaten.
Jeg fikk mva på de 5 første som bare ble trukket uten videre rett av kortet som var lagt inn på appen. Triptychet som kom idag har foreløpig ikke fått mva her må jeg nesten spørre forsamlingen først før jeg “pusher” på og gjør noe jævlig dumt.
Burde jeg spørre tolletaten hvorfor jeg får mva når veldig mange andre slipper? Og den ene forsendelsen får mva men ikke den andre?
Eller skal jeg bare ta en for laget denne gangen og la det ligge?
Man vil jo liksom ha MINST MULIG med disse folka å gjøre…
Jeg ville kanskje heller vinklet spørsmålet - hvorfor den ene forsendelsen og ikke den andre. Da har du noe konkret å vise til, enn å komme med en påstand om at andre slipper.
Men igjen, du risikerer at begge da blir momspliktig, så det er jo litt risiko involvert.
Dersom du trenger argumenter, så har vel både @Toris64 og @Heidi1 postet valide poenger i tråden her. Hvis det hjelper da?
Det skal jo være en individuell og skjønnsmessig vurdering hos etaten, og «mva-eksemplene» som er nevnt her i tråden er jo ikke akkurat identiske med HOPE.