Det er din antakelse. Jeg forholder meg til forskriften om fritak for MVA. Den er tydelig.
Nei, det er ikke min antakelse.
Forøvrig blander du mellom kravet om maks opplag på 300 og kravet om nummering.
Tallet 1000 her er ikke størrelsen på opplaget.
Opplaget er 1 og det finnes 1000 opplag, som dermed gir en nummerserie på 1000 forskjellige trykk, i samme «tegneserie.»
Da får vi være enige om å være uenige😊 det lever jeg helt fint med uten at jeg bærer noe nag til deg av den grunn. God helg!
Apropos subjektiv informasjon ![]()
«Edition size: 1000» ikke «editions». Opplagets størrelse er 1000.
«Jeg bare rører litt i gryta, sier det er lov å være uenige og avslutter raskt med en god helg [smiley]”.
Mulig det er meg, men det er litt viktigper-provoserende
Og saken.
Etaten har gitt veiledende informasjon. Ingen vedtak eller eventuelle klagebehandlinger er gjort. Man må jo nesten huske alle forvaltningsprinsipper - ikke bare de som angår varsling.
Foreløpig er det bare å slappe av med konkluderingen. Ingenting er hugget i stein, og det ikke naturlover vi diskuterer, men skjønn. Holy macarony.
Og @Ulrik Som en øvelse kunne man laget et VENN-diagram for Hirst og Pejac sine slipp, så kunne vi sett hvor identiske de er.
Mulig vi hadde innsett at hver sak skal ha en individuell vurdering for en grunn?
Men - alt dette er bare min mening, og vi får alle være uenige osv. Det går helt fint
God helg!
Jeg ser ikke noe hensikt med å fortsette diskusjonen inn i det uendelige. Mener du det er en bedre løsning? Vi er helt klart uenige. God helg var vel mer enn gest for å få frem at jeg ikke er arg på noen som helst måte😊
Helt klart lov å være uenige, og jeg setter i utgangspunktet pris på en god diskusjon. Så lenge vi holder oss til sak og ikke går til personangrep, så er alt i skjønneste orden.
Problemet med denne saken er i mine øyne at noen med personlig interesse av momsfritak vrir fakta i sin favør, og ikke evner å se saken fra et objektivt ståsted - men det er helt menneskelig og forståelig.
Hadde jeg selv kjøpt dette printet hadde jeg nok også kjempet for å slippe unna momsen, spesielt om det var slik at noen fikk fritak og ikke jeg (følelsen av urettferdighet kan være veldig sterk).
Det er din personlige mening, og er vel ikke grunn nok til å legge diskusjonen død.
Jeg har ett av de rimelige trykkene, og syns at det prinsipielle er langt viktigere enn de hundrelappene jeg kanskje må ut med hvis varslerne ender opp med å «vinne».
Det er fascinerende hvordan man kan være så jævlig ensidig overbevist, syns jeg. Og når man tror at en veiledning fra en saksbehandler er trumfkortet, så sier det litt om hvor lite ferdig denne saken er.
Helt riktig, det er min personlige mening som jeg velger å benytte meg av for å unngå en timesvis lang utveksling😊
Tro meg, det føles helt likt å stå på den andre siden og se på at enkelte har vanskeligheter med å forholde seg til fakta basert på norske lover og regler.
Du må lære deg litt hva rettsanvendelsesmetoden går ut på, før du begynner slenge rundt deg med begreper som «fakta».
Igjen. Det er ikke naturlover vi diskuterer - det er skjønn.
Og ja - det er muligens noen kortslutninger på begge sider av bordet her, men det er likevel ganske enkelt å velge side.
Hvem har gitt uttrykk for at veiledning ifra Skatteetaten er et trumfkort?
Jeg «må» ingenting😂 jeg har lov til å ha min mening og forholde meg til noe håndfast som tilsynelatende Tollvesenet og Skatteetaten underbygger på det nåværende tidspunkt.
Alle har lov til å være uenige med meg. Fint om vi holder oss til sak om vi skal fortsette å diskutere frem og tilbake, noe jeg som sagt mener er unødvendig da det er helt tydelig at flere her er uenige med hverandre.
Du skal få lov til å velge akkurat den siden i saken du ønsker, jeg respekterer ditt valg.
Du bør da
Beklager. Jeg sliter bare litt med ditt lemfeldige og tendensiøse forhold til fakta, og hvordan en saksgang er. Er så vanskelig å være overbærende. Der har jeg litt å lære
noterer.
Hold nå fred. Sprøtt at voksne mennesker gidder å drive dette videre. Hvem har størst kølle og mest kunnskap om hvordan offentlige etater opererer. Slutt nå. Dere har sikkert alle sammen råd til å betale de ekstra kronene ![]()
Jeg mener at du ser deg blind på både ord (edition) og tall (300).
Hvis du løfter deg opp litt og forsøker å se på denne saken i et helikopterperspektiv vil du se at selv om både 1000 x 1 og 1 x 1000 matematisk gir samme resultat er det åpenbart at det er 1000 unike trykk og ikke 1000 kopier, slik man f.eks får i en silketrykkprosess / eller fra en trykkplate.
Se forøvrig definisjonen av ordet «edition» i denne konteksten, hvor det legges vekt på at opplaget skal være «kopier» / «replica» for å være en del av samme edisjon / serie.
Her finnes det 0 kopier / replica - ergo er opplaget på 1 av hvert trykk og det finnes 1000 forskjellige utgaver. Dette møter alle krav i forskriften om mva-fritak og presenteres saken til Skatteetaten på denne måten vil også svaret reflektere slik fakta blir fremlagt og bevist.
Dermed møter alle opplag på 1 stk kravet om et opplag på færre enn 300. (At alle utgavene er nummererte er også iht kravet, som forøvrig ikke stiller krav om formatet av nummereringen (kun om maks opplag) Dermed kommer tallet 1000 ikke i konflikt med tallet 300.
Egentlig ganske enkelt, selv om kunstner/ utgiver har benyttet feil ord i feil kontekst fordi de ikke tenkte at dette kunne skape hodebry i lille Norge.
Samtidig har Pejac understreket at alle trykkene i serien er unike og dermed ikke er kopier i en edisjon.
God helg og god jul ![]()
![]()
God jul til deg og alle også! Ikke minst Luciadagen idag! ![]()
§1-3-2 1-B inkl grafiske arbeider, ikke bare trykk ifra plate som du ref til her. Motivet er hovedsakelig digitalt fremstilt. Og ingen steder i forskriften vektlegges eller gis det fritak for “unikhet”. Det er uvesentlig.
Jeg er ikke blodfan av Pejac men jeg har alltid fulgt med på han og lest tråden her inne.
De siste ukene har jeg dermed måtte bla forbi hundrevis av poster som har NULL med hans kunst å gjøre.
For at vi som gir total F i moms eller ei skal kunne nyte poster om Pejac kunst, så ber jeg inderlig om at moderatorene flytter alt svada om moms til andre tråder!
@Gulosten @Ulrik
Har nå flyttet dette til egen tråd sånn at Pejac tråden ikke blir total avsporing.
Var ganske mange poster å gå gjennom.
Hvis det er noen flere poster i Pejac-tråden som bør flyttes håper jeg dere kan flagge dem ![]()
Flott å få flyttet diskusjonen over hit i egen tråd
utover at jeg mener @Toris64, @gnageren mfl har 100% rett i sine refleksjoner og at @andthenPush tar 100% feil, så tenker jeg å holde meg unna DEN debatten.
For meg har det hele veien vært det råtne backstabbende sviket utført av enkelte her inne som har vært sjokkerende å se. Hva har skattetaten med dette å gjøre liksom??? Hvorfor??? Hva var vitsen med det???
Hørt på skatt øst:
“Ah - her er det en sånn angiver igjen Lars Gøran, har du anledning til å se på den etter lunsj? Jeg tok den forrige fra Jonas med det Sindre styret husker du! Bare gi rotta et veiledende svar så blirn fornøyd”
Får ikke sagt med ord hva jeg synes om det uten å bli muta av @Ulrik så skal la det være.
Til info mine trykk:
Fikk først levert 5 trykk release 2,3,5,6 og 7, disse ble holdt igjen til behandling av tollen i en drøy uke, fikk mva regning på 21k som da ble trekt automatisk på kortet. ![]()
Så et par uker senere fikk jeg Triptychet, altså da trykk fra release 1,4 og 8. Disse lå like lenge hos tollen men ingen mva. Hadde vært greit om de var konsekvente - tyder vel på at regelverket er oppe til forskjellig tolkning avhengig av hvilken saksbehandler man får.
Har ikke tenkt å forfølge å få momsen min tilbake av fedex, av solidaritet til de aller fleste som faktisk har sluppet mva, ønsker jeg ikke å røre i den gryta.