Mulig at ett av trykkene er en reproduksjon (kopi) av et originalverk, men det er ikke de andre 999 trykkene. Selv om noen av de ligner noe og desto mindre desto lenger man beveger seg bortover reelen
Det er korrekt at trykket skal være både signert og nummerert av kunstner.
Det er også korrekt at maks opplag av trykket skal være 300.
Forøvrig blander du disse to kravene og mener at det skal være en 1:1 korrelasjon mellom opplaget og nummereringen. Det står det ingenting om i forskriften.
Mao, så lenge man kan dokumentere at alle trykkene er unike, slik som i dette tilfellet, og dermed har utgitt 1000 unike trykk i en logisk serie (tegnefilm) så står man fritt til å nummerere slik kunstner selv ønsker.
En kunstner som ikke liker oddetall kan dermed bruke en nummerserie av f.eks kun partall, uten å være i konflikt med regelverket.
Du tar deg friheter til å tolke utover det som faktisk står i forskriften. Står ingenting om at “unikhet” er et begrep som skal tolkes. I tillegg påstander om “8 utgaver” og 1/1. Ikke bra i det hele tatt. Man har opplysningsplikt når man gir info vedr fortolling.
Tar kontakt med tolletaten imorgen og melder inn en bekymring og ønske om avklaring. Så får du ta diskusjonen med dem om de tar kontakt.
Er faktisk veldig enig her, føler at akkurat sånn som dette kan slå tilbake og det blir slutt på den gode goden vi har på å få inn kunst til landet her. Er unødvendig og utnytte systemet sånn det er nå, staten hustler nok. Dere sparer ikke noe mer enn noen tusenlapper. Blir fort en del mer når du vil ha inn noen originaler.
Nå må folk roe litt ned. Er jo slettes ikke noen utnyttelse av systemet. Diskusjonen her belyser godt at disse Pejac-trykkene er noe nytt og i en udefinert sone av hva som er edisjon og unikt trykk. Nummereringen kan ikke være den eneste definisjonen på hva som er kunst innenfor lovverket. Da kan jo kunstnere bare lage reproduksjoner i tusentall med bittelitt fargenyanser / forskjeller og nummerere alle x/300 og så er det good? Eller for å snu på det - om Pejac-trykkene var nummerert x/125 åtte ganger - var man good da? Virker som Toris har en god sak her basert på argumentet om unikhet - trykkeprosessen har endret seg for hvert av de 1000 trykkene.
Det var 8 slipp av 125 trykk
Alle 8 med forskjellig pris
Alle med forskjellige nummer
Alle signerte
Alle er laget av Pejac
Han lever av å være kunstner
Han er nålevende
Alle solgt av avantarte som er forhandler av hans kunst.
Ingen mva - 100% i tråd med regelverket.
Her er det ingen som gjør noe galt.
Nå har ikke jeg kjøpt noen av disse, men ‘’trykket’’ fra nr 1 til 1000 baserer seg på det samme bildet. Syns heller ikke 1/1 trykkene til Sandra og andre kunstnere er 1/1 trykk når det bare er forskjellige farger. Det er nå min mening da, og vi må tåle forskjellige meninger.
Du sier selv at: ‘’Da kan jo kunstnere bare lage reproduksjoner i tusentall med bittelitt fargenyanser / forskjeller og nummerere alle x/300 og så er det good?’’
Er ikke dette det samme her da?
Til og med Avant Arte skriver edt 1000 på siden deres, er det plutselig noe annet når vi skriver til tollen og sier at det er solgt i 8 forskjellige batcher?
Uansett, håper dere er fornøyd med det og det kommer på veggen.
Nå blir det opp på fjellet og satse på å få noen ryper🤞
Ganske så åpenbart når man hevder det er 8 utgaver og 1/1. Nummereringen er åpenbart ikke eneste definisjonen, det følger forskriften, men den er vesentlig mtp “edition” i opplag. Det sier også noe om originaliteten og hvordan kunstneren definerer verkene sine. Ja, alle opplag under tom 300 ville vært “good”.
Fingercut: “8 slipp med 125 trykk” - det har overhodet ingen betydning. Det er salgsmetoden, og sier ingenting om verkene i sin helhet. Riktig, de er forskjellige nummere, og ikke “1/1”. Pejac kunne, men ville selvsagt ikke “definere” opplaget slik.
Uansett viktig med en avklaring. Tviler på tollen følger videre opp, var man usikker, burde man selvsagt undersøkt før man importerte.
Lov med forskjellige meninger, men vanskelig å snakke sak når det skjærer helt av sted i et mass av digresjoner. Er ingen her som vil snyte befolkningen for hverken skatt eller mva.
Man har lært seg et regelverk også benytter man seg av det - så er det plutselig ikke bra nok???
Neeeida ifølge @andthenPush så er det ikke nok med trilliarder i statens pensjonsfond utland! @Fingercut mfl bør jaggu meg på frivillig basis innmelde seg for å gi et par hundre k xtra til Tangen der stakkar som sitter forfrossen med koppen sin uttafor kiwi.
God tur på rypejakt!
Takk👍
Men kjære deg… det er jo AKKURAT DET SOM ER BLITT GJORT!!!
@Toris64 og avantarte HAR tatt denne runden med Fedex i FORKANT!
Du som sporer av med digresjoner og tillegger meg meninger.
Og du skjønner åpenbart enda ikke hvordan import av kunst fungerer mtp fortolling…Fedex gjør forenklet fortolling. De stoler på hva folk skriver. Fedex har myndighet til å fortolle på vegne av tolletaten. Tolletaten følger opp forskriftene og lovene. Tollvesenet kan gjennomføre kontroller. Om du importerer en hasj-brownie, men det står sjokolade på pakken, og du hevder det er sjokolade, vil de fortolle det som sjokolade.
Hvordan skal man tolke det for de som kjøpte tre trykk og ble presentert med ordet « Triptych» i ordren?
Det finnes flere definisjoner på « Triptych», men de fleste omhandler tre forskjellige bilder.
Ser mange kan bli forvirret her😅
Meh! Hvor mange triptych varianter det er i opplaget…? Noen som gidd ta regnestykket?
1,2,3
1,2,4
1,2,5
1,2,6
1,2,7
1,2,8
1,2,9
1,2,10….meh
Jeg vet utmerket godt hvordan toll på kunst fungerer. Såkalt tillitsprinsipp osv.
Nå orker jeg ikke mate deg lenger - tollen får ta seg av det her
Har nå sendt en mail til Tollvesenet og bedt om en avklaring på verket jeg skal motta. Har ikke lyst til å gjøre meg kjeltring for noen tusenlapper. Husk dette er en gode vi har og ordning som går på tillit. Forstår at dette er i gråsonen men samtidig så er det det med nummerering som gjør at jeg føler at dette ikke går under fritak. Da er det greit å få en avklaring på det.
Til dere som har mottatt trykkene deres.
Er dere fornøyde?
Hvordan er trykkene med mange figurerer som overlapper hverandre? Fikk se et bilde på Instagram og når jeg zoomet inn så det litt rotete ut. Men mulig det er zoomingen som gjør det.
Hva tenker dere om innramming dere som skal ha det på veggen?
Gjort det samme. Linket til både AA og tråden her på KV så de kan vurdere all argumentasjon som hittil er fremlagt. Så er det helt opp til de, også om de i det hele tatt vil vurdere og prioritere dette.
Ja, dere vet å lage dere venner her inne. Antar du ikke har kjøpt dette trykket i det hele tatt?