Du kan godt lese det jeg faktisk skriver istedenfor å tillegge meg meninger jeg ikke har.
Ellers har du rett i at jeg tok feil mtp 8 utgaver, det var før jeg forstod konseptet med at det faktisk er 1000 unike utgaver. Jeg beklager den misforståelsen.
Dette poenget med 1000 unike signerte og nummererte trykk gjorde saken dermed veldig enkel for tollvesenet.
Det var trist at du ikke var en av oss heldige som fikk kjøpe et av disse flotte trykkene og jeg håper at du er heldigere neste gang muligheten byr seg
Jeg nei? Fikk tilbud tidlig fra AA om pre-sale. Skrev i denne tråden at jeg stod over og skrev også at jeg mente det var mva-pliktig.
Det er solidarisk og oppgi korrekt info ift en forskrift mange benytter seg av, som er tillitsbasert og som vi skal være svært takknemlig for å ha for å kunne bygge opp gode kunstsamlinger.
Har ikke FedEx og Tolletaten ALL infoen dem trenger for å løse dette selv? Om dem har kommet frem til en enighet seg i mellom må vel det være greit å la dette ligge?
Har ikke tellinga på hvor mange ganger jeg har betalt toll/mva for varer som skal være fritatt. Er dem usikre så tar dem betaling først å refunderer i senere tid etter veldig mye jobb.
Jeg tror det allerede finnes en tråd om toll/moms. Føler de siste 200 postene her inne har vært kverulering mellom to-tre parter om tolkning av et regelverk (som er åpent for tolkning).
hva med å la denne kveruleringen gå over i en annen tråd så kan vi heller fokusere oss på positive og negative ytringer om ‘Pejac’?
Enig - det må da finnes en tråd for tollrelatert @Ulrik som dette kan flyttes til?
Forøvrig måper jeg med åpen munn over hvordan enkelte oppfører seg. Er det virkelig mulig, nå kastes det bort mine skattekroner på unødvendig byråkrati hos tolletaten takket være noen bitre besserwissere her på kv. Gjeng bitre vektere som ikke klarte kravet til poltiskolen.
Alt blir vel en tolkning og så lenge man både har sendt kvittering og sin vurdering så må det være ok fra forbruker. At lovene lages så vanskelige at det må 100 posts her på KV til uten at man kommer noe nærmere viser jo at dette ikke er gjort veldig forbrukervennlig. På en måte hadde det vært spennende om det ble vurdert til toll/mva også brukte @Fingercut noe av gevinsten fra alle sine Pejac verk til å kjøre en rettssak og skape presedens. Kan sikkert få han Melgaard advokat/manageren som har profil her til å kjøre saken;)
Anyways, her er hva jeg sendte til fedex:
Tar kontakt angående fortolling på kunstverk. Her kommer diverse informasjon:
Navn på kunstner: Pejac
Navn på verk: Hope
Edition size: Dette verket er en del av en edition størrelse fra 251 - 375, så nummer X/124. Videre er hvert av dem er håndkolorert på en unik måte.Måten dette slippet var lagt opp var at han laget totalt 1000 unike verk, og deretter grupperte dem i grupper hvor man kunne kjøpe et unikt verk fra den gruppen man selv ønsket.
Slik jeg vurderer det er dette et kunstverk som er kjøpt direkte fra kunstner med Galleri (Avant Arte) som mellommann. Det har også en edition size på under 300, og skal ,dermed ikke fortolles.
Vedlagt er både kvittering samt skjermbilde av kortbetalingen.
P.S. Setter pris på at dere er proaktive og sender ut en slik sms!
Jeg kan godt flytte det, men jeg har tenkt at postene om toll, levering osv. går veldig i hverandre, og omhandler bare dette printet nå. Derfor har jeg valgt å la ting være i samme tråd.
I bestefall sterkt misvisende. Edition size er tydelig oppført som 1000. Det er ikke x/124, er kun x/1000 i opplaget.
Minner om det er ikke krav om «likhet» i paragraf 1-3-2 1-B. De kan godt være ulike eller forskjellige. Men det signerte og nummererte opplaget kan kun være oppad til 300.
Man lærer! Fikk svar fra tolletaten, er Skatteetaten som har overtatt forvaltningen. Snakket med saksbehandler i Skatteetaten, skal orientere dem skriftlig så ser de på saken.
Det er vel ikke «i beste fall sterkt misvisende» når det står videre forklart at det er gruppert og at det er laget 1000 verk? Det står jo til og med (251-375) i kvitteringen som AA har sendt ut. Når du her sier «i beste fall sterkt misvisende» så impliserer du at du mener dette egentlig er løgn.
Du tar feil. Du er låst i hue og må tenke utav boksen din. Dette er ikke et opplag på 1000ex men 1000 unike trykk som er en del av en nummerserie på totalt 1000 unike trykk.
Feilkoplingen din er at du er fastlåst i at tallet 1000 skal måles mot tallet 300. Det er feil.
1000 unike trykk er og forblir 1000 enkeltstående kunstverk som IKKE er 1000 reproduksjoner. Les gjerne forarbeidende til forskriften så får du et innblikk i intensjonen med regelverket.
Tenker man også kan stille spørsmål ved hva som skader kunstmiljøet og den solidariske tollavgiftsforskriften mest - at Fedex fortoller 1000 unike verk uten moms, eller at en representant fra kunstmiljøet plager tolletaten og skatteetaten med unødvendig byråkrati (det tar tid å lese denne tråden og sette seg inn i saken). Hadde jeg vært forvalter hadde jeg tenkt at her må man jaggu stramme til slik at det aldri blir tvil og slik at jeg slipper å bli bombardert med milelange emails fra ivrige samlere som ønsker ta sine medsamlere. Enkleste er jo å innføre moms på alt som ikke er oljemalerier / tegninger / akvareller. Dvs ta bort fritaket for alle trykk / seriegrafier.
Eller at Skatteetaten ser at folk bryter opplysningsplikten, kommer med misvisende informasjon, og unndrar seg for mva i ganske store beløp. Minner om at det kan straffes med bøter, mer mva, og inndragelse av verkene.
Vi er åpenbart uenige i tolkningen av forskriften. Så veldig nødvendig og bra at vi får en avklaring. Ingenting er jo bedre om et «unikt» trykk opplag x/1000 er fritatt mva, det åpner opp muligheter og imo et klart unntak fra nåværende forskrift.