Pejac - Hope - MVA Diskusjon

Som du sikkert har lest er det mange som er veldig uenige med deg på dette. Du er god på å komme med bombastiske og injurierende uttalelser og beskyldninger. Det er ikke bare du som kan lese en forskrift, sant? I alle diskusjoner er det viktig å se den andre partens synspunkter for å prøve og forstå - dette gjør jo ikke du. Jeg har null problem med å se dine synspunkter - samtidig er det mange andre gode argumenter i denne tråden som tilsier at disse verkene er unike og ikke skal tillegges moms. Som @Tvaage viser i sin post - kunsteren selv sier at “dette ikke er en edisjon av 1000 trykk - Hope består av 1000 forskjellige verk”. Dette er unike verk. Ikke “unike” verk.

Om Skatteetaten skal inn hit og lese dette, er det viktig at det kommer fram at flertallet her inne er uenige med deg.

2 Likes

Nå må du kutte ut med disse dustete påstandene dine! Avsender av varen har deklarert varen med objektive og pliktige opplysninger iht vanlig praksis.

Alle andre oppdiktede påstander og konspirasjonsteorier kan du parkere for godt og få deg en ny hobby som du kan bruke tiden din på.

Ikke beskyld folk her inne for feilaktige påstander du ikke har belegg for.

Ingen har gitt feil opplysninger til noen så langt jeg kan se.

1 Like

Godeste skrev: at det hadde blitt sluppet i 8 utgaver. Virker til at det var info som han hadde fått ifra forumet og derav sendt inn info. Du selv kom med en erkjennelse i etterkant at det var feil tolkning av deg. Om det har blitt sendt inn av flere eller ikke vites ikke.

Folk hevder «1/1», «x/124» osv. Ikke noe slikt finnes. Det er kun x/1000.

Skatteetaten gjør nok en uavhengig vurdering.

1 Like

Du virker så varm i toppen nå at du muligens har mistet evnen til å lytte og forsøke å forstå hva som faktisk blir forsøkt kommunisert her.

Dette er ikke en serie med identiske reproduksjoner men 1000 unike trykk.

Det faktum at kunstner har valgt å nummerere disse trykkene i en felles nummerserie er IKKE i strid med kravet om maks 300 reproduksjoner for å bli fritatt norsk mva.

Dette forstår ikke du men heldigvis forstår myndighetene som forvalter regelverket dette :slightly_smiling_face:

Ønsker å minne samtlige ivrige tastetrykkere på at problemet er problemet og ikke menneskene. Fint om vi holder oss til sak og ikke blir frustrert og påvirket slik at kommentarene man skriver går på bekostning av andre medlemer.

Synes denne debatten er veldig interessant. Ser den fra begge sin side og har helt klart egne meninger om den som allerede er lagt frem her.

Kanskje vi bare må bli enige om å være uenige?

Ønsker dere alle en riktig god helg!

9 Likes

Hvis jeg skal mene noe, tror jeg nummereringen av trykkene har en faktisk betydning. Ellers har den ingen verdi å nummerere noen kunstverk overhode. Nummerering skal skille trykkene i et opplag fra hverandre, siden det er unike verk, uansett om de er like eller ei. - En slags bekreftelse eller autentisering fra kunstneren (som signerer) på hvor mange som faktisk produseres.

Jeg henger meg på @tagmed og oppfordrer til saklighet, og at vi holder oss unna personangrep med personkarakteristika av brukere her inne.

5 Likes

Vi er helt uenige! Jepp, nå vil dette ta tid, så får vi en velbegrunnet forklaring fra Skatteetaten. Det er bra.

Når vi nå uansett er off topic - må jo si at jeg tror det er uheldig for KV som samfunn og nettverk at det utvikler seg denne typen sladrekultur. Veldig sunt at man diskuterer internt, men at enkelte velger dra inn Skatteetaten er mildt sagt sjokkerende. Får håpe de tar en grundig sjekk av medlemmenes forhold til Kunstavgiften på 5% på salg her inne og fra Finn.no når de først er i gang.

6 Likes

Snitches Get Stitches GIF - Snitches Get Stitches - Discover & Share GIFs

La oss unngå skadefryd eller hevn her inne.

8 Likes

Helt enig - derav min kommentar om sladrekultur :pray: Er ikke jeg som har fått Skatteetaten’s argusøyne på KV-medlemmene for å si det sånn.

2 Likes

Synd du oppfatter det slik. Få en uavhengig vurdering betyr selvfølgelig ikke innrapportering. Veldig greit å vite hva vi kan importere og ikke og når vi skal betale mva. Nå er det engang slik at kun Skatteetaten kan gi denne vurderingen.

3 Likes

Dette er noe latterligste jeg har lest på ett foum :joy:. Må være 100% misunnelse ute å går. «Jeg og hadde kjøpt hvis jeg visste at vi slapp mva».
Det kommer 1000 vis av pakker inn hver dag, og staten håver inn penger.
Hvis de fleste inkl tollvesen er enig om det er fritatt mva, så virker det absurd å bruke opp tid å resurser på dette :roll_eyes:

3 Likes

Slapp helt av - funksjonærer har sitti med popcornposen hele dagen og kost seg :grinning: det er selvsagt medlemmer her på KV som arbeider både for skatteetat og tolletat. Og selv de som arbeider på skatt og toll hater tystere som folk flest.

Bare å ta dette med knusende ro.

1 Like

Regner med adm tar affære her.

For sent “Fingercut”. Screenshot. Kalle meg rasshøl er langt over streken.

1 Like

Nok en ting jeg faktisk er enig med deg her - på generelt grunnlag er det fint med avklaringer fra toll / skatt. Måten det gjøres på i denne enkeltsaken, der det linkes til interne diskusjoner (ja jeg er fullt klar over at KV er offentlig / public, men likevel) som sendes til Skatteetaten, og der det virker som man er aller mest ute etter å ta andre, er jeg derimot veldig uenig i.

Og ja - absolutt ikke akseptabelt å ty til personangrep som visse gjør mot @andthenPush. Skjerpings.

3 Likes

Da antar du at Tollvesenet er informert eller? Det er vel ikke feil å anta at det er bygget på tillit som @andthenPush sier? Det er heller ikke Tollvesenet som behandler disse verkene slik jeg har skjønt det, er vel fraktselskapet som gjør det med den informasjonen som innhentes fra oss forbrukere? Vil tro at måten dette formuleres på har stor innvirkning på hvordan tollvesenet velger å behandle saken.

Er vel dette som er sakens hovedkjerne og grunnen til at flere her er uenige.

Å si at staten håver inn penger hver dag på alt mulig er irrelevant for denne saken dessverre. Her er det snakk om muligens å utnytte et system som vi forbrukere gjerne ønsker å ha slik det er.

Jeg skjønner bekymringen som er uttrykt og ønsker heller ikke at det skal bli innført toll på import av all kunst. Tenker av den grunn at det er helt greit at dette blir tatt opp med Tollvesenet for en avklaring. Ser virkelig ikke problemet med det. Å si at det er sløsing av ressurser er jeg totalt uenig i. Vi er alle godt tjent med en avklaring, om man har kjøpt Pejac sitt siste trykk eller ei.

2 Likes

Det burde være ganske åpenbart at det er ikke intensjonen. Jeg advarte ved slipp at disse kunne være mva-pliktige. Flere som mente det, så jeg er ikke alene om å mene det. Verken da eller nå. Så er det fakta:

Folk her har hevdet “opplag 8”, “1/1”, “x/125”, “x/124”. Ingenting av dette stemmer. Og når det er ganske så åpenbart at forumet skriver inn feilaktige opplysninger til Fedex, så er ikke det greit i det hele tatt. Vi har tvert i mot et felles ansvar der. Påpeker man fakta, så hevdes det konspirasjonsteorier, men det er vel heller de som ikke kan forholde seg til fakta som har det.

Hadde jeg kjøpt dette hadde jeg skrevet:

Print by living artist Pejac - “Hope”, ed/1000, sign/numbered. All uniques. Bought by artist rep"

Det hadde imo vært riktig info til Fedex.

Takk tagmed. Ja, ingenting overhodet som tilsier at tollvesenet har vurdert noe som helst her. De bekrefter idag at de ikke forvalter forskriften, så det kan ikke stemme engang.

1 Like

Krever at Fingercut utestenges. Adm.

1 Like