Pejac - Hope - MVA Diskusjon

Du kommer med mye BS og påstander uten en eneste hjemmel for disse feilaktige påstandene. Skal du dikte opp mer BS og feilaktige påstander bør du komme med noen linker som understøtter dette.

Her:

Samme poeng.

2 Likes

Og en liten sak til før vi tar kvelden… Du har snakket med «skatteetaten» Hvem er det mon tro?

Jo, det er en tilfeldig person av de ca 4000 underbetalte saksbehandlere der som er generalister og GARANTERT har mindre kompetanse om denne spesifikke forskriften enn de aller fleste som importerer kunst på KV.

God helg.

2 Likes

Spennende diskusjon!

Jeg kjøpte trykket i sommer og har hele tiden trodd at det skulle være mva, siden opplaget er på 1000. Men forklaringene her får meg til å tvile på om det faktisk er grunnlag for mva likevel.

Jeg mottok trykket forrige uke, uten at det ble bedt om noen dokumentasjon eller sendt et momskrav. Hadde jeg fått et krav, ville jeg selvfølgelig ha betalt det. Samtidig føler jeg meg ikke som en “lovbryter” i dette tilfellet. Det er litt uheldig å måtte involvere Skatteetaten i en slik konkret sak – det hadde kanskje vært bedre å høre deres tolkning gjennom en fiktiv sak. Det blir uansett interessant å høre hva de har å si!

12 Likes

https://www.toll.no/no/verktoy/regelverk/handboker/vareforselshandboken/7/7-1/

Ingen av disse punktene er relevante i denne saken. (Det er fokus på situasjoner der man blir stanset i tollen.)

Avsender har opplysningsplikt ifm varedeklarering, mens mottaker kun er den passive part inntil varen er mottatt.

I dette tilfellet er 100% av informasjonen skjult for mottaker siden deklarasjonen skjer elektronisk og mottaker har ikke tilgang på denne.

For alle som mener de har kjøpt et unikt 1/1 kunstverk er det da heller ingen grunn til å tro at fortolling er foretatt feil siden den er iht forventningen til mottaker.

1 Like

Zzzz la oss holde oss til topic. Pejac!
Makan. Har alle fått mansen idag eller

2 Likes

Dette var et konkret svar på et spørsmål tidligere i tråden. Gjelder de 1000 unike Pejac trykkene så bør være innafor.

Er alle fornøyd med sitt Pejac print? Noen som angrer på at de ikke kjøpte?

Hvilket nummer har folk fått? Høyt/lavt i en serie? Første i serie 4 vil jo nesten være likt som siste i serie 3 feks, med veldig forskjellig pris.

Orker ikke lese alle innlegg her for det skjer i et helsikkens tempo. Men du kunne tatt med resten av det jeg skrev til toll om antallet før du kjører den 1/124 er en løgn greia di. For meg virker det som at du på noen områder kun er ute å provosere. Det sagt, det er også irriterende når @Fingercut hiver inn sånn tull om Oljefondet etc. han virker for smart til å ikke vite hvordan Oljefondet funker.

3 Likes

Måtte skrive til skattetaten, maks 1000tegn. Kort oppsummert så spør jeg om en vurdering ift Pejac trykket Hope om det er mva pliktig eller ei. Jeg skriver at han er nålevende og at det er kjøpt av kunstners rep. Jeg skriver at det er signert/nummerert x/1000 på trykkene. At alle er unike. Jeg skriver at jeg mener det er i strid med 1-3-2 1-b. Det er ingen vektlegging av «unikhet» i forskriften.

Jeg tok ikke med det du skrev, for jeg ser ikke relevans med x/124. Du kan også be om en vurdering hos dem hvis du vil. Jeg har ikke enerett til å undersøke.

Du får nok det svaret du ønsker deg.

Jeg hadde også fått det svaret jeg ønsker meg.

Ref: «Som man roper i skogen, får man svar.»

Slik er verden skrudd sammen.

Mao det blir ikke et objektivt svar når spørsmålet er bias.

1 Like
  1. Hvor fremkommer det at det er fokus på situasjoner hvor man blir stanset i tollen?
  2. Hvor står det at mottaker er kun er passiv part?
  3. Ikke nødvendigvis. Du kan gi opplysninger til sender hva som skal skrives på “custom declaration”. Jeg gjør ofte det. Du bør og skal uansett vite hva du kjøper.
  4. Jeg vet enda ikke hvorfor du skriver 1/1. Mener du med et kun “unikt”, eller “unikt trykk signert/nummerert 1/1 på trykket”. Eller mener du at kjøperne antok dette kom bli å bli signert/nummerert “1/1” fordi AA reklamerte med at det var unikt? Og at det var uheldig for norske forbrukere at det ble signert x/1000 fordi det kan være i strid med forskriften, og så kan man be om unntak av den grunn?

Les det jeg har skrevet tidligere. Det blir unødvendig å gjenta meg selv til det kjedsommelige hvis du ikke leser det jeg skriver.

Har lest men du besvarer ikke disse spørsmålene.

1 Like

Noen som har tatt seg bryet med å diskutere dette med en advokat/jurist siden det er såpass delte meninger her inne!?

Skjønner her at du forsøker henge ut meg. Klarer
Ikke fatte hva annet jeg skulle skrevet annerledes i min søknad, men du mener tydeligvis noe annet.

Jeg vil en si fuck deg som putter ord i munnen på folk og generelt oppfører deg som en glasset halvtomt fyr. Håper du finner noe glede utover å melde folk til toll ( som må være feil ut fra min vurdering ).

2 Likes

Jeg har brukt det du har skrevet som eksempel her inne, jeg kan da ikke ha hengt deg mer ut enn det du selv har gjort.

Du viser til at du sendt inn følgende:
“Ed str 251/375, så nummer x/124. Hvert av dem håndkolorert på unik måte. 1000 unike verk. Grupperte dem. Ed size under 300, og skal dermed ikke fortolles”.

Det er ikke ed str 251/375. Edition er 1000. De er nummerert x/1000. x/124 eksisterer ikke. Ed str er ikke under 300. Jo, alt import skal fortolles. Noe annet er om det skal betales mva eller ikke.

Så det du kunne ha skrevet, gjentar mitt forslag til eksempel:
Print by living artist Pejac - Hope. Sign/nr ed x/1000. All uniques. Bought from artists rep.

Så jeg har ikke gjort deg annet enn oppmerksom på at det du har innrapportert er feil. Det kan og bør du korrigere iht til din opplysningsplikt.

Andre her inne trodde opplaget var 8. Vedkommende kom med en erkjennelse at det likevel var feil når jeg poengterte det.

Jeg har ikke meldt noen inn til toll. Jeg vet ikke hvor du tar dette ifra.

Ja, jeg har flere rundt meg på jobb og de støtter alle mitt syn @Johnny

2 Likes

OK, for aller, aller siste gang… NEI, edition size i denne konteksten av mva-forskriften er IKKE 1000.

Opplagenes størrelse er 1 og det finnes 1000 forskjellige opplag, dermed brukes nummerserien 1-1000 for å lage en logisk rekkefølge på tegneserien, slik at det blir enkelt for alle (inkl deg) å vite at nr 456 inneholder færre figurer enn nr 457 osv.

Mulig at du lider av tall-dysleksi (?) men verre enn dette er det faktisk ikke.

Når en trykkserie består av kun 1 (ett) trykk kunne man gjerne ha nummerert det 1/1, men da hadde man mistet «tegneserie effekten» og det hadde blitt fryktelig klønete og komplisert å håndtere administrativt, logistisk og mtp sporbarhet å ha 1000 serier som var nummerert 1/1.

Verre enn dette er det ikke.

Og…. Ja, en opplagstørrelse på 1 møter kravet om maks 300 ex i samme opplaget.

Selv om utgiver skriver edition size 1000 så er det korrekt i et verdensmarkedsperspektiv (hvor det betyr lite eller ingenting for de aller fleste) men i et norsk mva-forskrift perspektiv må man skrelle løken og se dette i et annet perspektiv- og sakens kjerne blir dermed det faktum at ingen av trykkene er identiske og de blir dermed ansett som unike kunstverk med et opplag på kun 1, iht juridisk bokstav.

Se tegneserien filmet her:

https://avantarte.com/releases/pejac-hope

Sitat fra Pejac som er relevante. Studer de godt og forsøk å forstå. Det siste har han skrevet til deg, så les det helt til du forstår meningen med hans utsagn i denne konteksten:

I have nothing more to add :no_mouth:

3 Likes