Takk for at du drepte 83% av spenningen, @Shagga_Son_of_Dolf ![]()
Too much info mate! ![]()
Tror du bommet litt, ikke 890 men 2890
Når jeg tar utgangspunkt i min ordre kl. 18:04 (par minutter etter release) og trekker den fra @Baaaard sin ordre, kommer jeg til 1025 ordrer.
Det blir uansett veldig spekulativt, noen har nok kun bestilt 1 mens kan se for meg at enkelte trolig har bestilt over 50 stk.
Mailet litt med Max i dag - innboksen hans full av dødstrusler ![]()
![]()
Han har sitt lille helvette nå, 60 prints til 3000 deltakere + big whales som ikke engang gidder kjøpe lodd - bare forventer å få ett - for hvis ikke så ???
Ingen lett jobb.
Ok at big whales får sitt, så lenge han lager noen ekstra hand finished postkort til oss dødlige😅
Er det 3000 deltagere?
Ifølge Max var det “3000 entries” - det er vel da 3000 kjøpere? Eller lodd?
Det er såpass ja, gøy!
Tipper kjøpere?..
Er nok det ja, bare i tråden her er det sikkert kjøpt opp mot 500 lodd, vet at jeg kjøpte 50 ihvertfall ![]()
Hæ?? Har du kjøpt 50 lodd??? ![]()
![]()
Da slipper du å fryse i vinter, du kan fyre i peisen med de loddene du sitter igjen med… ![]()
![]()
Helt sinnsykt å kjøpe lodd i et lotteri på 60 premier, men aksepterer å trekke om 30…
Om jeg tar feil håper jeg han tar trekningen live
Dette er jeg helt enig i.
Når man må kjøpe et lodd, så burde vi kunne forvente at det faktisk trekkes om det man kjøper lodd for (60 stykk).
At det finnes spesial utgaver som «big whales» kan få kjøpe er ok, men det er dårlig stil(svindel) om det ikke trekkes det oppgitte antallet.
Hadde det vært gratis å melde seg på lotteriet (som hos GP) så har jeg forståelse for at «big whales» blir prioritert i større grad enn oss andre.
Spekulasjoner, men det må vel være antall lodd?
Det rimer best med opptellingen vi har hatt på ordrenummer - og ville vært rart om ordrenummer varierte på tvers av land (kanskje noen i ERP-verdenen her inne vet bedre enn meg om det?).
Mine ordrenummer (boss, sfsc og nw) er i kronologisk rekkefølge, hvor alle starter med #2021xxxx (…0150, …1301, …2400). Så med siste oppgitte ordre på 2891 her inne tilsier det rundt 2900 ordrenummer fordelt på de tre versjonene.
Kanskje er det mange som har kjøpt bare 1 lodd - selv om frakten tilsier at alle burde bestilt mange fler - slik at hver ordre har gjennomsnitt rundt 3 lodd (3000 entries/lodd totalt)?
Jeg tar sikkert feil, er sikkert bare drømmetenking ![]()
(The Boss var vel riktig nok bare kjøp av postkort uten mulighet for å vinne).
Jeg ble så nysgjerring på egen sannsynlighet til å vinne da jeg så beregningene over her at jeg måtte snekre opp en oversikt. Deler her i tilfelle det er flere som er i samme situasjon ![]()
Ved 1 lodd er sannsynligheten slik:

# tilgj.: Antall trykk som faktisk er tilgjengelig i lotteriet.
# lodd: Totalt antall lodd i lotteriet.
I det følgende samme oversikt for flere lodd:
Ved 5 lodd ser det slik ut:

Ved 10 lodd ser det slik ut:

Ved 15 lodd ser det slik ut:

Ved 20 lodd ser det slik ut:

Disclaimer: Jobber ikke i SSB, så kan ikke garantere for kvaliteten. Jeg har benyttet hypergeometrisk sannsynlighetsberegning i oppsettet. Beregningen viser sannsynlighet for at en trekker ut ett vinnerlodd. Jo flere lodd en har kjøpt jo større sannsynlighet er det jo for at en i teorien kan vinne flere ganger. Derfor blir vel også sannsynligheten for å vinne større enn i oversikten over jo flere lodd en har kjøpt.
Edit: Håper noen kan korrigere om dette er helt feil.
Takker! Så mest sannsynlig skal ingen her vinne, selv med 50 lodd.
Nå har jeg hatt et par øl og jobber langt langt vekke fra SSB, men følte jeg fikk veldig gode odds med bare litt flere lodd her. Dersom jeg har 20 lodd - i en mengde på 3000 så har jeg litt over 0,6% sjanse på å vinne på det første loddet. Er det 50 trykk tilgjengelig å jeg ikke vinner på første så har jeg 20 lodd på 2999 som gir meg ca. samme mulighet på lodd nummer to osv. Er det ikke noe med at hver trekning må anses som uavhengig og du ikke kan summere opp? Hvordan ser modellen ut om jeg hadde kjøpt 100 lodd - hadde jeg da i en mengde på 3000 og 50 print hatt 100% sjanse
Begynner å angre på at jeg ikke kjøpte flere lodd her …… jeg har dog ølbrillene på her og forstår kanskje ikke hva jeg snakker om så jeg krysser bare fingrene å håper på det beste ![]()
![]()
![]()
Tabellen over blir ikke riktig.
Man kan ikke sette opp sannsynlighet på 30 verk eller flere. Man kan kun lage sannsynlighetsberegningen ut fra ett verk. Også kan man eventuelt gange den opp med antall lodd ved første trekning om man har flere lodd ![]()
Så ett verk og 3000 solgte lodd er 0,000334 % vinnersjanse.
Men man skal jo ha flere trekninger. Så ved 30 tilgjengelige verk så blir den teoretiske sannsynligheten 0,01% ved første trekning, denne reduseres for hver trekning som gjennomføres… Men den faktiske % er fremdeles kun 0,000334% pr trekning.
Hiv og hoy. Dette er triste saker.
0,01%? Altså én titusendedel? Det kan vel ikke stemme, hvis vi antar at 3000 lodd er solgt.
Man har vel da ca 0,03% sjanse per lodd?
(Og skal du ha 100% sannsynlighet så må du kjøpe 2971 lodd, hvis det er 3000 totalt, og bare 30 er forbeholdt oss vanlig dødelige.)
Merk: Er 51% sannsynlighet for at også jeg knoter her nå
(måtte redigere/fjerne en lang utregning…)