Pejac (Spania) Tråden

27 Likes

#thirsttrap

Fikk mitt nå. Første gang jeg har handlet fra Avant Arte. Må si jeg er meget imponert over måten de pakker på!

Også veldig fornøyd med trykket😁

4 Likes

Hvilke trekning nr er dette fra

1 Like

Det er fra nr 2

Hva skiller Pejac fra Samlerhuset?

Dere blir lurt vekk fra kunst.

Har du vært på fylla igjen nå? Ta deg en iste.

5 Likes

Hm, noen er fulle på et kunstforum - så uvanlig. Og derfor er meningene deres ugyldige? Er det det du mener? Vis meg god kunst som ikke er påvirket.

Prøv heller å argumentere for hvorfor kunstsamlere bør bruke pengene sine på Pejac. I mine øyne er han teknisk dyktig, men klisjeaktig. Han skaper ingenting nytt. Så kan vi snakkes.

Som du sier, han er teknisk dyktig. I tillegg tar han opp temaer som treffer. Miljø, forbruk, krig og samfunn. Dette er temaer som blir tatt opp av andre kunstnere også, men ikke på denne måten. Jeg synes han er nyskapende. Er det noen kunstnere som ligner, så vis meg det gjerne og helt til en billigere penge :wink:

Men må en kunstner alltid være nyskapande? Det blir hardt når alt og alle kopierer. Det gjelder seg også musikere, forfattere osv. Kan vel finne igjen elementer fra andre i alt som lages.

Pejac borrer seg i alle fall dypere ned i de temaene som jeg synes er viktig og det gjør han bedre enn andre kunstnere jeg har kjennskap til. Nå skal det sies at jeg ikke eier noe kunst fra Pejac, kun ett par postkort, men håper en dag å få en Forest på veggen.

4 Likes

Skaper ingenting nytt. Da er vel han i svært godt selskap. :slight_smile:

Jeg undrer meg alltid på argumenter som «fortell meg hvorfor vi skal bruke penger på dette». Nei, det skal jeg ikke. Overhode ikke. Jeg ser ingen grunn til at jeg skal overbevise noen på hvorfor noen skal kjøpe spesifikk kunst. Kjøp den kunsten DU får noe ut av. Kjøp den kunsten som snakker til DEG, og ikke alle andre. :slight_smile:

Ser man på hele porteføljen til Pejac synes jeg han skiller seg ut fra mange andre gatekunstnere. Men det er ingen tvil om at han bruker mye samme tematikk. Miljø. Klisje? Tja. Den følger jeg ikke. Som blodfan gleder jeg meg til å få det nye tilskuddet i samlingen. :slight_smile:

4 Likes

Du er en fin karakter du :slight_smile:

4 Likes

Kan vi holde oss til sak og ikke gå på person? Synes svarene som kommer på kritikken er veldig bra. Folk må få lov til å ha ulike meninger.

9 Likes

Mitt mål med å stikke hodet frem i disse sammenhengene er åpenbart ikke å bli populær, men at noen, kanskje bare en, tar med seg noe fra kritikken. Kanskje tar med seg ordet “kitsch” til youtube og ser noen videoer der, og kommer ut på den andre siden litt klokere. Det er nemlig ikke slik at alle meninger er like bra. Informerte meninger er bedre enn uinformerte.

1 Like

Debatt har vært savnet her inne. Ulike synspunkt er positivt på et diskusjonsforum. Alternativet er et ekkokammer.

7 Likes

Folk må få ha egne meninger osv. Sant det.

Saken her er vel at avsender enten sprer et fascistisk budskap i forumet, eller så er det samme visa om at kunst delt på forumet er intetsigende, lite kreativt eller lite nytenkende.

Og når hen selv deler kunst, så er det med gjerne med et budskap som hadde sin storhetstid i Tyskland på 30-tallet.

Også blir det jo smått ironisk og lettvint da, at det blir @Inoma som får smekk på fingern her.

3 Likes

Her sammenligner man epler og pærer. Den ene saken har ingenting med den andre å gjøre. Skal vi virkelig ekskludere enkeltmedlemmer for at de har en annen mening enn oss selv?

Jeg tror vi kommer mye lenger med å svare saklig på kritikken enn om vi som gruppe skal går på person. Å smekke noen på fingrene har aldri vært min intensjon. Ser det er flere oppover i denne tråden som velger å gå på person når noen kommer med kritikk. Som @adriankg sier, vi ønsker diskusjon i dette diskusjonsforumet, ellers sitter vi å ruger sammen i et ekkokammer av positivitet uten å se et mer nyansert bilde.

Som sagt så synes jeg svarene til de som faktisk har satt seg ned og brukt tid på å svare noe saklig er meget gode.

Er enig i at det er gitt fine, saklige svar lenger oppe. For all del. Veldig bra altså!

Jeg mistenkte at du kom til å dra epler/pærer-analogien, @tagmed Det er synd du ikke klarer å se koblingen/helheten.

Poenget mitt da, er at det er den nevnte person som står for sammenblandingen her, ved å sause inn hatpropaganda i «kunstbetraktningene» sine. Enten ved å dele kunst med nazibudskap, lenke til grumsete forum, eller å si at normalt progressive folk tilhører en totalitær ideologi.

Men her har vi tydeligvis litt berøringsangst, er min mening.
På spørsmålet om vi skal ekskludere mennesker med andre meninger, så gir jo det svaret seg sjøl 999 av 1000 ganger.

2 Likes

Folk er oppegående nok til å avgjøre selv om de vil ta til seg propagandaen eller ikke. Er du uenig idet han sprer av ideologi så tenker jeg at du fint kan svare saklig på det i den tråden det gjelder. Her har du epler i mitt eksempel.

Pærene blir da at han i denne tråden kritiserer Pejac uten å trekke inn noe av det du nevner. Skjønner du hva jeg mener med epler og pærer?

Vi snakker ikke om barn som tar til seg ny informasjon her, forumet består stor sett av voksne fritt tenkende mennesker som har evne til å luke ut informasjon de ikke er enige i.

Støtter deg i at det helt fint går an i å svare på propagandaen han sprer, er vel kanskje litt hvor man velger å gjøre det som er problemet? Og tenker du at det er best å svare med ekskludering, eller å ta seg tid til å svare saklig på hvorfor du er uenig?

Jeg tenker jo også at vi alle som enkeltpersoner kan være uenig om det meste, det betyr ikke at vi ikke skal ha lov til å uttrykke oss om andre saker der vi kanskje er enige (eller uenige).

Dette er bottom line:

Han har ikke svart på hvor han står, eller hvorfor han sprer (og så sletter) meldinger som andre steder defineres som hatkriminalitet. For min del burde han være persona non grata inntil det er redegjort for. Enkelt og greit.

Og så beklager jeg til alle Pejac-fans som får denne tråden spammet ned av klaginga her!
Jeg venter også på mitt trykk… mulig det er Fedex jeg innerst inne er mest fortvila over :man_shrugging:t2:

1 Like

Bottom line for meg er å holde det saklig. Hvorfor trekke inn andre faktorer som andre meninger om et annet tema eller å få sak til å handle om person? Denne på grensen til «whataboutism» er helt meningsløs imo. Er derfor jeg heller roser de som bruker tid på å svare saklig mer enn de som velger å bruke energi på å få inn rettsvesenet i KV. Sagt på en veldig flåsete måte, men poenget mitt er det samme. Alle her inne trenger ikke å like hverandres meninger, men en viss form for respekt og sosial kutyme synes jeg vi bør kunne forvente av hverandre.

Jeg også vil beklage avsporingen. Ønsker samtlige lykke til med mottakelsen av nye print og regner med samtlige blir fornøyd. Ha en fortsatt fin lørdagskveld😊

2 Likes