Pøbel - Lovers

Det hjelper vel strengt tatt ikke så mye å vite hva man kunne ha kjøpt trykket for på eBay for tre uker siden hvis man i dag ønsker å kjøpe et trykk når det ikke er noen igjen til salgs på eBay? Nå er vel eneste kjente markedsplass med et tilbud på Finn og da må man forholde seg til det, på godt og vondt, hvis man ønsker å kjøpe et trykk og ikke ønsker å vente på fremtidig prisutvikling (som kan gå begge veier, men basert på tidligere historikk for populære Pøbeltrykk har prisene ligget høyere et år etter slippet sammenlignet med omsetningsprisene i andrehåndsmarkedet de første ukene etter slippet.)

Jeg vil også anta at de aller fleste trykkene som er solgt / vil bli solgt i andrehåndsmarkedet havner på en vegg hos noen som faktisk ønsker kunsten selv og ikke har til hensikt å selge trykkene i tredjehåbdsmarkedet?

Dette vil nok igjen bety at når andrehåndsmarkedet er «utsolgt» vil prisene i tredjehåndsmarkedet være en del høyere enn i dag, ref teori og praksis om loven om hvordan prisene påvirkes av tilbud og etterspørsel.

5 Likes

Ja, har man dårlig tid - så må man betale ekstra. Og du har nok rett i at de som kjøper nå, kjøper for vegg og ikke investering. Hva tredjehåndsmarkedet blir gjenstår og se - men min spådom er at prisene på Lovers vil synke i takt med interessen for COVID-19. Det blir kanskje ikke helt “anna”-priser, men kanskje ikke så langt unna?

Jeg er uansett glad for at det blir en diskusjon rundt finn.no - det er så mange opplagt falske annonser og selgere der inne som kun har et mål for øyet - å lage et kunstig marked. Og jo flere som gjenkjenner dette, jo bedre er det for oss alle.

5 Likes

Min spådom er at The Lovers kommer til å stige det første året. På høyde med ICWT og Lofoten. Med anerkjennelsen internasjonalt og et symbol på tiden vi er inne i. Et av Pøbels beste👏

Godt vi har så mange spåkoner her på KV. :sunglasses:

2 Likes

Hvorfor er det et av pøbels beste? Det føyer seg inn i rekken av andre covid-19 kunstverk verden rundt. Utførelsen er bra, men der stopper det

4 Likes

OK, du tipper 7-8000kr?
Jeg tipper 17-18000kr

Jeg har lagt det inn i kalenderen 1. juni 2021 så gjør vi opp en omtrentlig fasit da, for kuriositetens skyld :blush:

3 Likes

Har du fått lerretet på veggen, @hsk ?
Bilder av denne på lerret (den beste versjonen) hadde vert gøy å se :slight_smile:

1 Like

Jeg har sett veldig mye dårlig covid-19 kunst der ute. Det er bare å ta en titt på covid tråden her inne. The Lovers er langt foran de andre jeg har sett og treffer. Det er min kunstsmak som gjelder😜

3 Likes

Er ikke prisen 25.000 i dag da? Da bør jo prisene være på 40.000 neste år - skal man tro hypen :smile:

Men la oss si om 5 år eller mer, så tenker jeg vi ser fasiten på hvor verdien ligger :+1:

Sant nok, med unntak av Fake sitt da. Det er veldig bra. Synd det aldri ble trykk ut av det.

Ser på instagramprofilen til FAKE at det kommer trykk fra han.

2 Likes

Jeg ser du snakker om hype gjentatte ganger om Pøbel her. Slik jeg ser det har Pøbel egentlig aldri vært hype`a. Han har produsert småskala i mange år nå, men langtifra vært ute etter å melke sitt eget marked. Jobber med svært anonyme men seriøse prosjekter som jeg håper vi får se mer av. Det meste av det han har lags er likevel blitt stadig mer populært. Lofoten-trykkene må vel ha blitt omsatt tigangen snart, dvs at vi ikke snakker andre eller tredjehånds men kanskje 8.-10. hånds marked. ICWT var et trykk som innledningsvis ble ganske forsiktig mottatt og flipperne solgte vel for 7-8000 en god periode før det ble utsolgt, la seg mellom 10-15 en lengre periode men ble sagte men sikkert utsolgt der, videre til 15-20 osv og ligger såvidt jeg vet betydelig høyere nå. Pipesmoking fisherman sa jeg på spøk idet det kom at jeg gjerne skulle kjøpt alle under 10 000 som ble tilgjengelige fordi det er så flott, og det er vel mer og mer vanskelig å få mellom 10 og 15 også nå.

Det å tenke seg av “lovers”, som godt kan være et større gjennombrudd for Pøbel etter mange år med veldig lite publisitet, skal bli tilgjengelig for 7000-8000 er helt utenkelig. Det er noe som heter å snakke opp trykk og det er svært fint at du advarer folk mot det. Men så er det også andre igjen ute i markedet som snakker ned verdien av trykk av andre grunner igjen

18 Likes

Misforstå meg rett, min advarsel lå rundt disse finn.no annonsene fra anonyme brukere. Kunstig høye priser, fiktive bud på 35.000, ingen svar på spørsmål etc. Det er disse annonsene jeg mener er med på å hype prisen opp, utelukkende for å gi flippere en ekstra stor profitt. Jeg synes det er kjempestas at Pøbel får uttelling, men skulle heller sett at det var han som fikk mere av disse pengene.

Det er mulig Pøbel også tjener på slike fake annonser i lengden, men sorry - jeg klarer ikke å slå meg til ro med at dette er innafor eller ikke skal belyses.

5 Likes

Skjønner, ser bare ikke helt hypen på samme måte. Men jeg tror det er en stor interesse, og så får vi se hvor det legger seg etterhvert og om dette også blir et trykk som omsettes i samme eller økende prisegment ettersom tiden går.

Men jeg er veldig spent på hvor mange av disse som havner på vegger i utlandet. Og om Pøbel det hele tatt orker å anstrenge seg for at flere blir hengende der eller ikke, for jeg tror ikke torskefiskere har samme input’n her som la oss si i usa

4 Likes

22 Likes

Endelig hentelapp her! :smile:

2 Likes

Venter enda på min :sleeping: flere enn meg som mangler?

:heart_eyes::heart_eyes: og nesten helt blå bakgrunn

20 Likes

Beste av main jeg har sett.

1 Like

Ønsker en Main hvis noe skal selge, PM