Prisras for Dolk?

Hvordan går det forresten med galleriprosjektene til Andreas Hamran Færø? Virker ikke som noen bryr seg noe særlig?

Desverre ikke så mye Dolk igjen i Bergens gater.

2 Likes

Det går faktisk meget bra for ham. Han arbeider som nøkken og selger som hakka møkk​:+1: Han har et litt annet marked enn KV pm dagen. Prisene er noen ganger høyere og kundene ikke like mye online virker det som. Men hadde ikke sagt nei til en utstilling om han dukket opp med noe slikt :slight_smile:

1 Like

Han har ny oppføring i BRREG tidligere i år. Så det blir en enkel sak neste år, og se hvordan skuta gynger.

https://www.proff.no/selskap/andreas-dolk-as/bergen/kunstnerisk-virksomhet/IF904VO10P8/

2 Likes

Så lenge han ikke tar kunsten gjennom ENK sitt da

Det er vel heller tvilsomt at de er to ansatte i AS`et, men at pengene fra kunstsalget skal kommer inn til hans separate enk?

Men artig diskusjon da. Noen virker veldig hypet på at salget er enormt og prisene skal opp, andre har kanskje motiv for det motsatte. Jeg tror uansett at han gjorde et stort feilgrep da han forlot sine røtter, men venter i spenning på noe håndfast rundt det at han selger som hakka møkk på sin nye plattform.

2 Likes

Hvordan han gjør det regnskapsmessig vet jeg ikke, han gjør vel alt av en grunn og det som passer best

Men enig i pointet ditt, jeg skulle gjerne sett ham litt mere aktiv i den daglige arbeidsdagen slik at folk kunne fått sett hva han driver på med👍

Det kommer nok

Der ble iallfall mine to dolk canvas solgt! Gikk ca en uke… pris vil jeg ikke oppgi, da kjøper ikke ønsker d, men jeg føler den var god​:blush::+1:

7 Likes

min bombsuit får du for 100k :rofl::money_with_wings:

Liker veldig godt det bilde der, men 100 blir nok litt i overkant;)

Min egen erfaring siste månedene er litt annerledes enn det som kommer frem her nå…

Jeg har solgt et Vandal for 12000 kroner.

Jeg har solgt Boxer for 15000 kroner med ramme.

Jeg har solgt Police Line for 15000 kroner uten ramme(Her trengte jeg penger raskt)

Pope har jeg til salgs for 9000 kroner på Finn pr dags dato.

Det er kommet flere henvendelser men vanlig glass og manglende sertifikat har gjort at salget ikke gikk så raskt som forventet.

Går jeg ned til 8000 kroner forsvinner det i morgen.

Jeg forsøkte å kjøpe Prison Painter for 16000 kroner da denne lå på Finn, men kjøper responderte ikke.

Jeg har også et stående tilbud fra naboen på 17000 kroner for GWT.

Når det gjelder priser på canvaser, har jeg null ide.

Ellers så er jeg på utkikk etter en Vandal(hvit), en mintfarget Pope og grønn Kitty Riot om noen har tenkt å selge til rabatterte priser de neste månedene.

Og nevnte Prison Painter selvfølgelig.

3 Likes

Så du mener at prisene er stabile?

Hvilke manglende sertifikater gjør at du ikke får solgt dolk?

Hvis ramme og glass er bra, så sparer man jo seg selv kjapt for 5K-ish kroner. Så det kan dra prisen opp ifht hva trykket egentlig er verdt i markedet.

Enktelte trykk er fremdeles veldig ettertraktet, og går for opp mot 20K. Burger King f.eks er fremdeles varmt hvetebrød, og sjeldent til salgs. Rosa Pope må man på den andre siden nok være heldig for å få 8K for…?

Uansett, man kan jo diskutere frem og tilbake, men det er markedet som avgjør dette. Får du ikke solgt, så er prisen din feil. Og det ser vi på finn.no uke etter uke. De samme verkene til salgs, fra de samme selgerne.

2 Likes

Var der vanskelig å forstå det jeg skrev?

At jeg skriver helt konkret mine egne erfaringer de siste månedene, betyr det at jeg mener at prisene er stabile?

Jeg skriver at mine egne erfaringer er anderledes enn det som kommer frem i denne tråden, jeg påstår ikke at prisene er stabile.

Opplysningene om manglende sertifikat gjelder Pope, noe du sikkert ser, om leser før du spør.

Jeg har ikke sertifikat på Pope og tidligere selger informerer om at han har kjøpt printet på auksjon i Japan. Da det ikke er i samme register som HMP utgivelsene så har jeg problemer med å gi mine interessenter et troverdig svar når de spør etter sertifikat. Om noen vet hvordan jeg får registrert/verifisert dette tar jeg i mot tips.

Poenget mitt er som følger:

Jeg har forsøkt å selge 4 Dolk bilder de siste 3 måneder.

3 solgt for nevnte priser i mitt forrige innlegg, samt at Pope ikke ble solgt for mitt prisforlangende som er 9000 kroner.

Mitt inntrykk at at dette er p.g.a det er rammet inn med vanlig glass og at det er manglende sertifikat.

At noen mener at jeg er heldig om jeg får solgt innrammet Pope til 8000 kroner, får stå for deres regning. Det har uten tvil hvert etterspørsel i min salgsannonse og om det hadde følgt med sertifikat og vanlig glass så hadde den allerede vært solgt to ganger for 8000 kroner.

I«Var der vanskelig å forstå det jeg skrev?»
Ja der var vanskelig å forstå, derfor jeg spurte.

Skjønner fortsatt ikke helt resonnementet ditt. Prisene på Vandal og pope er de samme de har vært de siste 2 år. Det vil jeg kalle stabilt.

Det at du ikke har AR glass i dine bilder tør jeg påstå er hovedgrunnen til at du ikke får solgt. Ikke manglende sertifikat.

2 Likes

Jeg vet ikke noe om det er stabilt eller ikke, jeg skriver mine erfaringer de siste månedene som et svar til folk som snakker om prisras og prisnedgang på 80/90 %.

Før meg høres det helt vilt ut da jeg har en del Dolk, som jeg sitter stor pris på.

Og ja du har rett i at glasset er en grunn til min POPE, ikke er solgt ennå.

Men jeg skriver at noen også blir usikker når jeg ikke klarer å gi dem en god forklaring på manglende serifikat. Så da er det også en grunn.

En personlige mening jeg har om Dolk er at han vil få et oppsving etter at EMD har behandlet de 26 barnevernsakene som er gått gjennom deres trange nåløyet. Når Norge nå vil bli sett på med nye øyne internasjonalt, så vil også Dolk sin kunst bli sett i det lyset. Det er ihvertfall min spådom.

Sertifikat og kunstglass skulle det stå i siste setning.

Da skjønner jeg mer. Det er ikke «folk» som snakker om en nedgang på 80-90%. Det var én person lenger opp her. Tror de fleste her inne skjønte at han enten bare tullet eller er veldig dårlig i % regning.:joy:

1 Like

Noen raske tanker:

“En personlige mening jeg har om Dolk er at han vil få et oppsving etter at EMD har behandlet de 26 barnevernsakene som er gått gjennom deres trange nåløyet. Når Norge nå vil bli sett på med nye øyne internasjonalt, så vil også Dolk sin kunst bli sett i det lyset. Det er ihvertfall min spådom.”

Det høres veldig tynt ut. Jeg sliter med kunstnere som ikke lengre står inne for deres ideer/meninger/går tom for ideer, iallefall investeringsmessig, og tror det er ekstra sårbart når det kommer til streetart. Man mister koblingen mellom kunstneren og kunsten, som er veldig viktig. Han har mistet litt troverdighet i mine øyne. Det er ganske dramatisk å skifte stil ala Dolk. På sosiale medier gir han også inntrykk av at han nå er mest opptatt av å leve det fine livet, ikke være en hardtarbeidende kunstner. Sitat Dolk:

“Jeg følte ikke lenger et ønske om å jobbe med stensilkunsten. Den delen av livet mitt er på vent. Alle ville sjablonger, bortsett fra meg. Jeg hadde vokst fra dem. Jeg følte også at mine ideer ikke lenger var noe eget, mitt, og fant det stadig mer vanskelig å uttrykke i nye verk.” - DOLK

Dolk er internasjonalt et veldig kjent navn. Han holdt seg lenge aktuell med stensilkunst (aktualitet er for noen kunstneren veldig viktig ift verdi). Ved skifte av stil, ble han ikke lengre aktuell for mange internasjonale samlere, veldig mye ble solgt til Norge. En del har blitt solgt til utlandet igjen, for det finnes ikke ett kunstmarked, men liker heller å se på det som veldig mange.

Fordelen med Dolk, er at kunsten er av stor betydning for Norsk gatekunst. Det er veldig mange bra motiver, og det mye bra utført, både av originaler men også trykk kvalitet. Ulempe at mystikken forsvant.

Det kjøpes og selges mye Dolk. For hvert salg, er det også kjøpere. Ingen har noe interesse av et stort fall, eller vil selge med mye tap, det holder prisene oppe. Prison painter var lenge et 30000kr trykk, det er nå på finn til 18000kr. Samtidig er det fremdeles vanskelig å finne Teddy Riot til under 35000kr.

Det er, investeringsmessig, et veldig usikker marked sammenlignet med veldig mye annet. Det er typisk kjøp fordi man liker det marked, og kjøper man så har man en bit av Norsk kunsthistorie. Jeg liker mye bedre sort grafitti remover, enn Banksy Grannies, men skulle jeg i størst mulig grad forsikre meg om at jeg fikk igjen pengene eller tjente, heller Banksy/noen andre.

3 Likes

Ikke tynt i det hele tatt.

Om det viser seg at Norge er en råtten stat så blir Dolks gatekunst mer relevant i et historisk lys. Mer interessant også. Men som jeg skrev så var det bare en personlig mening og ingen analyse av markedet.

Når det er sagt så synes jeg han forklarer godt hvorfor han ga seg, og historien etter viser vel kanskje at det var riktig også.

Når han trekker seg ut, har BA på forsiden omtalt Bergen som den nye gatekunsthovedstaden i Europa.

Gatekunst interessen tar fyr i Norge og Dolk blir nå en usynlig gud.

Jeg følte ikke lenger et ønske om å jobbe med stensilkunsten. Den delen av livet mitt er på vent. Alle ville sjablonger, bortsett fra meg. Jeg hadde vokst fra dem. Jeg følte også at mine ideer ikke lenger var noe eget, mitt, og fant det stadig mer vanskelig å uttrykke i nye verk.” - DOLK"

Han trekker seg tilbake, i det hele Norge rykker inn.

Og han skapte markedet dere nå skummer fløten av.

Uten Dolk så hadde vi vel heller ikke hatt noe Kunstveggen.no?

2 Likes