Sverre Malling

Papp med tagg. Lerrett med tagg. Skateboard med tagg. Rammer med tagg. Stoler med tagg. Tagg. Tagg

Alt går om man er best på det, det er vel det som er greia. Eller?

6 Likes

Jeg har den på veggen og har bare fått positive tilbakemeldinger fra bildet. Faktisk er det ett bilde som blir lagt merke til og som gir en fin mulighet til å snakke om kunst til alle som kommer på besøk. En liten tankevekker er at om dette bildet gir avsmak pga. motivet, burde bildet av moskusen gi avsmak mtp. budskapet🧐

12 Likes

Og vil tro at det også kan være litt provoserende og skape litt diskusjon. Om man kun skal ha kunst for dekorasjon så kan man i mine øyne nesten like gjerne kjøpe plakater på en av de mange plakatsidene.

3 Likes

Kjøper du kunst først og fremst for å skape diskusjon og for å provosere?

1 Like

Så for å konkludere, enten liker man kun taggs og da kan man like så godt kjøpe plakater på IKEA som ser fine ut. Eller så liker man kun kunst som provoserer og som skaper diskusjon.

Med andre ord, enten stemmer man Rødt eller FRP. Det er jo ingenting i mellom virker det som hver gang det kjøres diskusjon her inne😅

9 Likes

Det skal provosere, ironisk nok er det lite som provoserer de verdige like mye som noe populært med tagg.

5 Likes

Det er et meget godt bilde Malling har laget - i komposisjon, utførelse og teknisk.
Bildet trekker frem et stort spesifikt samfunnsproblem for vår tid, samtidig bruker han sin tekniske dyktighet på en formidabel måte.

4 Likes

Her er det Sverre Malling selv skriver om motivet:

«I likhet med moskusmotivet, utgår dette motivet fra dagsaktuelle hendelser. Tradisjonell teknikk men gjerne motiver som kretser rundt vår egen tid. I spenningsfeltet mellom det tradisjon og fornyelse, ønsker jeg å fylle etablerte sjangere med nytt og aktualisert innhold. «King Solomon’s Ring» er delvis inspirert av nyheten om den syke hvalen på Sotra i Hordaland for noen år tilbake hvor man fant 30 plastposer i magen.
Bildet referer også til den bibelske fortellingen om kong Salomos ring, eller segl, som blant annet gjorde ham i stand til å kommunisere med dyr. Ringen, som etter sigende skulle få dyrene til å tale med kongen ­- altså forbinde menneske og dyr,­ er nå blitt en plastdings som sammen med annet drivgods truer livet til delfinen.»

5 Likes

Det er vanskelig å argumentere mot noe av det du skriver. Jeg er helt enig med deg og liker denne personlig, men spørsmålet som startet denne diskusjonen var om det var noe folk her inne ville hatt på veggen hjemme. Det er svaret mitt fortsatt nei. Det er fint mulig å like noe uten å måtte eie det. Om denne går opp i pris på sikt er for meg lite interessant, det vil tiden vise.

Malling er en dyktig og interessant type som jeg personlig har sansen for uten å eie noe av han.

Det som er interessant på KV (og nå kaster jeg jeg bensin på bålet) er at det med en gang man sier noe kritisk til et motiv der folk personlig har investert, så blir man raskt høvlet ned. Nettopp fordi folk har investert eller har troen på kunstneren det er snakk om. Det må da vel være lov å si at et motiv ikke er «noe for meg» uten at det nødvendigvis betyr at alt kunstneren lager er dårlig?

Og det oppleves som om det er veldig enkelt å gjøre det mot typer som Whatson og Chevrier fordi de fornyer seg lite men er super populære globalt. Men det skal ikke snakkes høyt om, for all del😂 enklere med passiv aggressive stikk i enhver diskusjon som omhandler temaer rundt verdi. Beklager at dette okkuperer en flott tråd om Malling. Kunne vært interessant å tatt denne diskusjonen i en egen tråd, men det krever jo at folk gidder å diskutere med saklige argumenter som ikke er alt for polariserende.

10 Likes

For meg personlig har jeg ingen problemer med å ha Mallings nye bilde på stueveggen.
Har ikke kjøpt det, men denne diskusjonen fikk meg litt tent på å kjøpe det.
Så meget mulig jeg ordner meg et eksemplar.

8 Likes

Start gjerne den tråden. Jeg er ganske lei av argumentet hvis det skal henge på veggen må det være noe pent. Da mener jeg du like gjerne kan skaffe deg tapet. God kunst skal være mer enn bare noe pent å se på.

22 Likes

Totalt enig Gard.

2 Likes

Enig. Mitt poeng var heller ikke at det må provosere. Jeg kjøper kunst av ulike grunner og noen ganger kan det være så enkelt at jeg liker bruken av farger, at det kan være dekorativt, andre ganger at det får meg til å tenke, og andre ganger at det her kan skape en gøy diskusjon om et interessant tema.

1 Like

Rett og galt i kunstverden tråden?:thinking:

5 Likes

Jeg er enig i at pent er kjedelig i lengden. Men det må da vel være mulig å ha litt begge deler eller?

For å sette det på spissen, er alt du har/har hatt i galleriet og har solg gjennom de årene du har drevet din virksomhet vært provoserende/utfordrende eller får folk til å tenke? Aldri solgt noe som er estetisk pent å se på?

Poenget mitt i utgangspunktet er at det er veldig enkelt å sette folk i båser med å si for eksempel «du liker ikke dette bildet som jeg betrakter som ekte kunst, gå å se på Whatson taggene dine og hold kjeft for du vet ikke hva du snakker om»

6 Likes

Vi setter ikke folk i båser. Vi diskuterer. På et diskusjonsforum.

Hva syns er bra med taggene til Whatson? Han har tagget en seilbåt, tiger, elefant ,fugl, dansere, hjort osv. Og det er tagget oppå ganske kjedelige og enkle stensiler. Men innrømmer at danserene sikkert er pene på veggen.

2 Likes

Hva har du bidratt med i den såkalte «diskusjonen». Det er du som drar inn MW i en tråd som ikke har nevnt han engang. Har selv ingen taggede dyr, men skjønner ikke hvorfor du skal ødelegge en diskusjon rundt Malling som faktisk var på gang. Intetsigende oppgulp fra din side (min mening)

2 Likes

Stort sett i de diskusjonene som er her på veggen så ender det «som regel» opp med at diskusjonen går fra sak til å handle om at en skal snakke ned en av de kunstnerne jeg nevner. Misforstå meg rett, jeg har lite Sandra og MW hos meg. Synes også de safer med å gjøre det samme om igjen og om igjen. Og at det er absurd hvor mye penger spesielt MW sine verk øker i verdi. Men det må vel være lov å ha det på lik linje med alt annet som rører seg her inne?

Og ja, jeg er fullstendig klar over at det til tider er en circle jerk av mennesker her inne som reklamerer for kunstnere de har kjøpt (som MW) for å drive opp prisen🤷‍♂️ Det er litt av grunnen til at jeg synes den diskusjonen kunne vært interessant. Kan gjerne lage en tråd om det, men vet ikke helt hvordan spørsmålene skal formuleres. Går i tenkeboksen og sier takk for i kveld folkens!

5 Likes

Føler du tilegner dette forumet litt vel mye verdi, om du mener at det driver MW prisene globalt :sweat_smile:

1 Like

Skal ikke hause opp effekten vi har, men hvis vi går tilbake noen år, til da Dancer ble lansert. 175 trykk, bortimot en unison gjeng her på Kunstveggen mente det var et bra trykk. Da blir markedet internasjonalt fort støvsugd og prisene drives opp.

Annet eksempel:
Ikke at alle som samler på dolk og pøbel er på Kunstveggen heller, men jeg vil si at prisene deres globalt er ganske bra korrelert med norsk etterspørsel - hvor en stor del er nettopp kunstveggens brukere.

Fun fact: siste 30 dager har det vært 800.000 sidevisninger på Kunstveggen.no

16 Likes