Sverre Malling

Hvordan skiller Fotogravyr seg fra andre teknikker man bruker på trykk? F.eks. «3 color screen print - Handpulled» som Pøbel sitt siste trykk ble utgitt som?

Om jeg har forstått det rett, så er fotogravyr bestående av én trykkflate og der man fordeler fargen utover én kobberplate med motivet som trykkes ned i papiret:

Silketrykk kan bestå av flere lag med ulike farger. Her lages det ulike stensiler som legges over arket og farge legges på oversiden av stensilen og dras over flaten med en «spatel». For hvert lag med farge må malingen tørke før man kan påføre ny maling gjennom ny/annerledes stensil. Det er slik jeg forstår det dette som avgjør hvor mange lag et trykk har. Vi leser ofte 3 colour screenprint som jeg har inntrykk av at betegner at det er 3 lag maling gjennom 3 stensiler.

2 Likes

6 Likes

Wow :heart_eyes:

1 Like

Kva var prisen på det siste trykket? Var det nokon som fekk kjøpt?
Eg fekk ikkje med meg at han solgte via Instagram.

1 Like

18,9 inkl kunstavgift.
Mulig han har noen AP igjen. Spør på insta!

1 Like

Takk! Såg det, har sendt ei melding. Eventuelt er eg interessert om nokon angrer.

Då blei det +1 AP her :slight_smile:

8 Likes


9 Likes

«Odd-Orvar» ble jo kjøpt inn av British Museum tidligere i år. Kan/tør noen å si noe om til hvilken grad slike anseelser bygger oppunder merkevaren/navnet? Hvilken posisjon har Malling om f.eks 5-10år?

2 Likes

Nokon som har ramma inn “Mitt Lille Lam” og kan vise resultat?
Eventuelt planar eller tankar om innramming?
Det er ganske stort ark rundt biletet, så eg tenker kanskje flytande uten passepartout.

Flytende, helt enig.
Hvit bakplate og relativt kort avstand til list pga arket.
Dette er lånt fra instaen til Malling. Syns dette funker.

Selv kommer jeg nok til å velge en ganske streit koksgrå ramme (1604-263). Mulig den blir litt spinkel mtp formatet på trykket, så håper det eventuelt finnes en i litt bredere str, lignende den brune :point_up:
(Kjører koksgrå fordi jeg har den på andre kulltegninger og etsninger, og det funker.)

2 Likes

De rammene der er håndlagde og i heltre. Får ikke de flotte rammene der hos noen rammemaker sentralt i Oslo som standardvare



Fra utstillingen hans på Tjuvholmen i 2022.

Edit: kan godt være det ikke er samme ramme på utstillingen som den han har på Instagram, synes dog de ligner noe voldsomt.

3 Likes

De rammene er ikke samme som jeg la ut, er de, @tagmed ? Ser bredere ut. Vet du hvem som har lagd de?

Moren hans (som dealer trykkene hans) sa noe om at Gylne Snitt har en ramme Malling bruker. Litt usikker på hvilken. Men de har angivelig 20% rabatt på innramming av Malling da.

Printet er vel mindre enn originalen jeg la ut (over to ark)? I så tilfelle vil jeg tippe at de ikke er make om jeg tar utgangspunkt i bildene. Husker ikke i farten hvem som lager de, kan sikkert kontakte Malling selv eller Galleri Haaken. Regner med de vil kunne svare deg.

No har eg fått ramma inn og hengt opp Mitt Lille Lam. Veldig fornøgd med innramminga, men eg har fått ein liten hang-up på ein liten brett nederst i venstre hjørne. Bretten var der når me pakka det ut hos rammemaker, men eg tenkte det var lite nok til å bli flata ut før innramming. Ser det framleis, og sjølv om kantane er litt røfft rive generelt, så kjenner eg på OCD-tendensar. Er det nokon som ville gjort noko med det?


4 Likes

Hei,

Synes du bare bør la det være - vises jo nesten ikke? Å ta trykket ut av rammen er jo også en risiko mtp skader.

1 Like

Enig med @jbroks Over tid vil det vel rettes mer ut også?

Hva slags mål har du på den ramma, og hva slags er det?
Ser bra ut!

1 Like

Takk for tilbakemeldingar, eg lar det nok vere, er jo egentlig godt fornøgd :slight_smile:

Fann ikkje kvitteringa no, men arket er 100 x 77 cm, så er det eit par cm luft til ramma rundt. Hugser heller ikkje kva nummer det var på ramma, men me synes det vart kult med litt mønster.

Edit: Ramma inn hos Rammeservice i Bergen. Bytter litt mellom dei og Hele Ruter, no passa logistikken best å ta det i sentrum.

1 Like

Hei. Jeg vurderer nå et salg av Sverre Mallings «Mitt lille lam»

Dette skyldes en farlig kombinasjon av dårlig impulskontroll (les: stadig nye kunstkjøp) og en temmelig liten leilighet (42kvm…), som gjør at kunst og sokker byttes ca like ofte.

Jeg er altså nå der at jeg tviler på om Mitt lille lam får plass på veggen likevel, og lar heller andre få muligheten til å nyte trykket, fremfor videre lagring i mappe.

Dersom noen er interessert i en AP av Mitt lille lam til kostpris: 18.900kr, så send en dm. Kvittering medfølger.
(Det er det samme trykket som nevnes rett over i tråden)

Holder til i Oslo :sheep:

7 Likes