Trykklansering: AFK - Excellent

Han inviterer deg til å kjøpe trykk og «bruker» det mot deg i neste omgang tenker du på?

Nå er jo det gategalleriet som har giveaway. Noe som de har veldig ofte. Har ikke noe med afk å gjøre vil jeg tro

Ang. tilbakemelding fra registreringsskjemaet så er det min feil. Jeg glemte å krysse av for tilbakemelding,

Hvis dere lurer på om dere er registrert så send meg en DM med den e-posten dere brukte til å registrerer dere med. Dere er nok registrert, men ingen fikk tilbakemelding fordi jeg glemte å huke av for det. Jeg kan forøvrig nevne at de som får pre-ordre var veldig kjapt ute.

11 Likes

Hvilket budskap mener du kunstneren prøver å fremme her?


Om du ønsker eller ei, her kommer mine tanker rundt dette verket. Beklager at min retorikk ikke er den sterkeste, ei heller den beste forklaringsevnen, men eg prøver og tror eg gjør meg forstått:

Ser flere nevner cookies tracking i web browser, facebook historikk og data, google søk osv. De er langt forbi dette idag, dette var nok spennende og gøy nytt for 8-10 år siden, litt som kuponger og mat-rabatter du får på din dagligvarebutikk:
Her er jo en fin artikkel fra 2012 når matvarekjeden “Target” forstod at en jente på 16 var gravid, før hennes egen far forstord det.

Det hele handler om sporene/dataen vi legger igjen, og hvor vi legger dem igjen.
Du kan ta utgangspunkt i at all data du lagrer i kalenderen din, sender via kommunikasjonsapper, bilder du tar, skjermdumper du lagrer osv, ofte via din smarttelefon/tablet er tilgjengelig for de store aktørene (som f.eks big six som Microsoft, Apple, Google, Facebook, Amazon, Tesla). Videre kan du muligens kombinere disse dataene med treningsdagboken din fra FitBit, eller søvnen din som du gjerne registrerer for å følge med på, og snart så er det jo fult mulig med konstant overvåking av puls, hjerterytme etc via 5G når det netteverket er på plass. Dataene strømmer fortere og lettere enn før, og gjør livet ditt (til den grad det er og forblir ditt) så mye mye enklere. Excellent!

Se for deg følgende:
Din kjæreste har bursdag. Aktørene vet jo såklart hvem dette er igjennom delt informasjon, og de følger såklart hennes bevegelsesmønster også. Hun har f.eks besøk nettsiden og sett på en spesifikk ring eller smykke eller kunstverk eller bukse eller hva det måtte være x antal ganger ila de siste 4 ukene. I kalenderen din står det “bursdag, min kjære” i ruten som går 4 dager frem i tid, og så, helt plutselig så skjer det. Det dukker opp et bilde/reklame om akkurat det drømmesmykke som kjæresten din har vist via sitt mønster at hun kunne tenkt seg i din feed. Du ser dette bilde/reklamen og du tenker at dette passer jo perfekt for hn. Du går, uten verken tips eller hint fra kjæresten din og kjøper dette smykke, og bursdagen kommer og du treffer blink! Drømmegaven hns har du skaffer og får en stor stor stjerne i margen! Excellent! Du kjøpte jo drømmegaven, helt av deg selv - ikke sant? Du var jo så flink!..
Så ja, i mine øyne er vi fortsatt i starten her, og i en god tid fremover nå så blir vi alle store vinnere som vi kjenner oss selv fornøyde i dagens samfunn. Men etter den søte kløe kommer den sure svie og problemet er kanskje ikke at vi ikke ser det komme, men at vi føler oss for tafatte til å gjøre noe med det. Det påvirker jo ikke oss idag, muligens ikke imorgen heller, så hvorfor ta opp kampen, det er jo nyttesløst, og det blir jo så tungvindt uten alle disse “fantastiske hjelpemiddelene”

Filmen The Great Hack forteller litt om dette opp imot valget i USA for 4 år siden, men det trenger ikke være slike store eventer som utgjør den største trusselen, men muligens dine personlige daglige rutiner som sakte men sikkert endres.

Når de (store aktørene, paraleller til Monty Burns) har kjennskap om når du står opp om morgenen, når du sover, spiser, pisser, trener, går på do osv, så er det også enkelt å tenke seg til hvordan din psykiske tilstand er til alle døgnets tider, og når du skal få reklamen om et nytt abonnement for musikk, proteiner til trening eller bare en “reis-vekk-en-helg” ferie. De treffer deg akkurat på rett tidspunkt, og de begynner etterhvert å kunne logge når det funker og når det ikke funker. Derfra er det en relativt kort vei å gå før de relativt enkelt kan “styre” deg hvor du måtte ønske å gå. Hvor mange har vell ikke spurte google om hva en av julegavene skal være i år?
Det eg vil fram til her, og det er prøver å uttrykke i innlegget her er for mange svært vanskelig forestille seg. Det er såpass brutalt at de fleste ikke ønsker å eksponere seg for det. Det er såpass “thin-foil-hat” belyst at de fleste bare ler og sier at “nå må du passe deg for galehuset” e.l. utsagn. Men la nå nysgjerrigheten din dykke litt dypere inn i det hele og gjør først opp din mening om tema etter at du har gjort noen ordentlige dypdykk i materiene, med åpent sinn, på begge sider av saken.

Om noen virkelig orker å ta seg bryet å sjekke opp i dette, noe som som egentlig er veldig mørkt, dystert og tungt å ta inn over seg, så kan man sjekke opp AFK sin hjemmeside og hans linker der.
Videre vil eg anbefale å sjekke ut Democracy Now sitt korte innlegg - 16 minutter eller gjerne hele innlegg om Surveillance Capitalism som du kan søke opp selv om du ønsker. Boken Surveillance Capitalism er også tilgjengelig om du ønsker å opplyse deg selv litt ekstra denne julen.

For de av dere som allerede ikke har lukket fanen og tråden her nå, så kan man videre gå inn i akkurat dette bilde - Excellent.
Her er eg personlig ute på litt tynn grunn, da eg ikkje har sett så mye på Simpson, men eg forstår at den rikeste i serien (Monty Burns?), sier “Excellent” og gjør denne gesten med fingrene når ting går hans vei (han blir rikere og har mer kontroll på alt og alle). Her ser man hvordan nå barnet allerede er lenket til skjermen, som igjen scanner ansiktet til barnet og fanger det inn. Lenken representere nok ikke bare markedsføring og cookies i browseren, det går betraktelig mye dyepre og er betraktelig mye tyngre å ta inn over seg enn som så.
Man ser også hintet til ansiktsgjennkjennelse og generell overvåkning (ikke første gang i AFKs verk man finner dette).
Ansiktgjengkjennelse blir mer og mer populært og attraktivt for de som måtte ønske konstant overvåkning av mennesker. COVID har også ført til utvikling i dette problemet, da de som tidligere brukte masker e.l. for å skjule seg for Surveillance Capitalism i f.eks Kina nå ikke har like mye å stille opp med. De enorme mengdene data av folk før og etter masker (pga COVID) har gjort at deres AI systemer nå klarer å kjenne igjen mennesker med maske, så vell som uten, som igjen forteller litt om hvor fort deler av denne utviklingen går. Dette poenget ble også belyst i AFKs gateverk av Excellent tidligere i år.


Så ja, data cookies og annonser på facebook er noe, men tanke- og handlingsstyring, iform av følelsesmessig propaganda som dukker opp akkurat på det korrekte tidspunktet er værre. Salg/kjøp av vår data, som igjen brukes til denne type form for busssinnes er veldig alarmerende og utrolig skremmende for den som tør å ta dette inn over seg og se nærmere på problemet! For det er på sikt et stort stort problem i mine øyne, og i dette kunstverket forteller nok AFK oss om at vi bør ta tak i problemet og stille oss mye mer kritisk til denne form for manipulasjon og kontroll.
Og om vi ikke orker å gjøre det for oss selv, så kanskje vi finner motivasjon og vilje når vi tenker på fremtiden våre barn vil kunne oppleve om vi ikke stiller oss kritiske og setter krav og grenser for hva som skal være greit/ikke greit i dagens samfunn med alle de “fantastiske hjelpemiddlene” vi konstant bruker til alle døgnets tider i livet vårt.

Velger å avslutte dette innlegget her med to små filmsnutter igjen, hvor eg har funnet den ene selv og fått den andre tilsendt av en som har mye samme tankesettet som resigøren bak filmen, Lubomir Arsov (verdt å sjekke litt hva denne karen tenker om samfunnet og hvor vi er på vei).

Begge toucher på temaer som er veldig ubehagelige, men viktige, med tanke på hvor vi ønsker å bevege oss fremover i tid og hvor vi ønsker å føre samfunnet vårt hen, spessielt for våre barn.

Happiness - 4 minutter

IN-SHADOW - 13 minutter


DISCLAIMER: Er langt over gjennomsnittet interessert i AFK sin kunst!

22 Likes

Alle som har registrert seg for forhåndsbestilling skal nå ha blitt varslet. De fleste som har henvendt seg om de er blitt registrert har vært det, med et par unntak. Før jeg vet mer om hva som skjedde når de registrerte seg er det vanskelig å vite om det er en glipp i Google Forms eller brukerfeil. Det er uansett et smidigere system enn om jeg skulle mottatt alt dette pr e-post.

5 Likes

Kunst skal engasjere- og diskuteres.

Jeg digger Shaggas tolkninger, og leser alltid med stor interesse. Få som har evne til og sette seg så grundig inn i AFK sine mysterier som han.

Det som fikk meg til å trekke på smilebåndet var noe så enkelt som at jeg var og leste beskrivelsen av Piece by Piece som er linket på AFK sin hjemme side under dette verket.
Så dukker opp en «Lik og tag» konkurranse på FB for og vinne dette bildet gratis. (Er vel så som samler så mye informasjon og data om oss som FB).

Ikke noe mer dramatisk.

AFK pleier og brenne for sine saker, så det hadde vært kult om han laget en ny case hvor han synliggjorde hvor mye informasjon vi frivillig ga fra oss ifm utgivelsen av dette verket på digitale plattformer med reklame på sosiale medier…

Er forøvrig stor fan av AFK men kjøper ikke uten at det det er tenkt en plass på veggen. Derfor står jeg over denne gangen :slight_smile:

Er det mulig å score på lotteriet til tross for at man var heldig på pre-release?

Ingen som har hørt noe angående Hf?

Alle vinnere i HF-lotteriet har nå blitt kontaktet pr mail.

2 Likes

No luck.

Ingenting her heller.
Om noen har vert heldig og trenger cash til black friday, cyber monday, julegaver eller fyrverkeri - send meg en privat melding :wink:
Full diskresjon :handshake:

3 Likes

Konspirasjonen her er at ingen av oss kunstveggenlurkers blir trukket ut

4 Likes

Lov å spørre om hvor mange som var med i trekningen? :blush:

Etter finvask av listen så var det 496 stk.

4 Likes

Det gikk unna! Gratulerer :slight_smile:

2 Likes

Så HF lå ute for salg, regner med det var en feil?:grimacing:

Ble en purple.
Men hvis noen fikk en HF, og ønsker å …
Ta kontakt via PM

Det var en feil.

1 Like

Ser det jevnt og trutt kommer annonser på Finn, med navn og alt, ingen skam her nei xD

For oss som hadde flaks og fikk tak i et bilde (purple), og tenker å faktisk beholde det og få det opp på veggen - noen som har forslag til hvilke ramme og passepartout som blir kult til bildet?