🔎 Kunstveggens detektivtrĂ„d

Kjenner noen disse?
Hva kan disse ha av verdi?




Har et par oljemalerier signert A. Berg (?) men finner ingen kunstner som svarer til dette navnet. Maleriene er trolig fra slutten av 70-tallet evt begynnelse av 80-tallet. Muligens lokal kunstner fra Oppland/Lillehammer omrÄdet. Noen som har tips hvem dette kan vÊre og eventuelt verdi?




Hei,
Jeg har et bilde min farmor utrolig kjÞpte en gang mellom 1950 og 1975. Det kan se ut som Lofoten, men det kan ogsÄ vÊre Senja, SunnmÞre eller Nordfjord, for alt jeg vet.

Noen som har formening om hvem som kan ha malt dette? Og hva motivet er?


*trolig, ikke “utrolig”.
Her er ogsÄ bilder av baksiden og mer detaljer.



Motivet ser ut til Ä vÊre fra Raftsundet som ligger i to kommuner Hadsel og VÄgan - typisk bebyggelse der med brygger pÄ pÄler i havet pga fjellene gÄr sÄ langt ned mot havet er det lite land Ä bygge pÄ - det som var av dyrkbar mark ble brukt til potetdyrking og sauebeite.
Maleren kan vĂŠre Odd Helmersen fra 50 tallet en gang - han malte mye i denne stilen fĂžr han fant sin egen.

3 Likes

Flott. Takk. Godt tips!

Hei!

Fikk tilsendt dette bildet av en venn. Noen som kan hjelpe med hva som helst av info rundt dette?

1 Like

Hei. Har ikke svaret, men noen betraktninger: Tror ikke dette er Odd Helmersen. Han signerte de fleste av sine malerier med fullt navn. I en annen trĂ„d her pĂ„ forumet, ligger et maleri med tilsvarende “monogram”-signatur “HH”: Signert HH, men tror heller ikke det er Halvdan HolbĂž. Han monogramsignerte riktignok med “HH” men i en litt annen stil. Halvdan Hauge er en annen “lofotkunstner” men har en helt annen signatur. Alf Gabriel Hartman, har en “liknende” monogramsignatur (AGH), men maler i en helt annen stil;

4 Likes

Noen som kan fortelle meg noe om dette bildet??


1 Like

Ser ut til Ä vÊre en jente fanget i tÄrnet hos en ond heks, har rosa slÞyfe i hÄret men en blÄ guttejakke med splitt bak? Kanskje hun forsÞker rÞmme ut vinduet noe har latt stÄ pÄ glÞtt? Ser ut til Ä vÊre signert av eks fotballproff Trezeguet, han er mindre kjent som kunstner, visste faktisk ikke at han malte engang :person_shrugging:

Flott verk!

3 Likes

SÞk pÄ The Crying Girl av Giovanni Bragolin.

2 Likes

Det stemte, noe verdi?? Eller var pynt. Fant det i en gammel slektnings dĂždsbo. Er nok ganske gammelt

Ingen verdi reproduksjon - 50 kr pÄ loppis.

1 Like

Litt ut i familien fant jeg denne pÄ veggen. Det er Äpenbart en kopi av Paul Peel - after the bath.

Men det var litt interessant at det var signert Hagerup Seest og antakelig 20(1920)

Min familiÊre forbindelse er nysgjerrig pÄ verdi her, har fÄtt hÞre fra takstmenn osv opp igjennom at her var det snakk om millioner (den bobla sprakk jeg) men allikevel. Er det en tidlig Henry Hagerup Seest og en god kopi kan det jo vÊre noe verdi?

Tanker @Julia ? :blush:

1 Like

Ja, ekte er det - en ekte kopi, signaturen til Hagerup ser helt fin ut. Han var 23 i 1920 - det var fÞr han fjernet Seest fra etternavnet - Bildet er mest sannsynlig en Þvelse, ser han har lagt mye arbeid i Ä kopiere Peel, men han mangler mye i anatomien - men jeg likte det bedre i forhold til landskapene han malte senere. Pris mere en hans vanlige bilder 6-7 tusen vil jeg si er en grei pris - landskapene bruker Ä ligge pÄ 1500-2000kr. PS: det vil ha godt av en rens, fernissen har gulnet og fargene er en smule skittent.

10 Likes

Takk for det @Julia , du er et unikum! :clap::clap::clap:

3 Likes

Mange takk @Fingercut

1 Like

Hei,
Er det noen her som kan fortelle meg hvem denne kunstner er ?

Noen som kjenner denne maleren, har forsĂžkt Ă„ google.